لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به ادامۀ کمک به حکومت آیندۀ افغانستان تاکید کرد


تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان به ادامۀ کمک به حکومت آیندۀ افغانستان تاکید کرد تا به گفتۀ وی برنامه‌هایی که برای "دهۀ تحول تا پایان ۲۰۲۴" برای افغانستان در نظر گرفته شده است، عملی شود.

آقای یاماموتو پس از چاشت دوشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وضاحت داد و آن را از رهگذر تخنیکی و کاربرد تکنالوژی بایومتریک که به گفتۀ وی تقلب را تشخیص و از آن جلوگیری می‎کند، بهتر از انتخابات گذشته خواند، اما گفت که این انتخابات خالی از چالش و مشکلات نبوده است.

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان اعلام شود و نامزدان ریاست جمهوری نیز نتایج آن را بپذیرند.

آقای یاماموتو با ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان افغان گفت که ربع سوم سال روان میلادی در مقایسه با عین محدودۀ زمانی در یک دهۀ گذشته، مرگبارترین بوده است. او با اشاره به کشته شدن تتسو ناکامورا، امدادرسان جاپانی در افغانستان از حملات بر امدادرسانان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و آن را "غیرقابل توجیه" خواند.

ماموریت معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) گزارش داده است که در ربع سوم سال روان میلادی ۲۵۶۳ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۵۶۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

تدامیچی یاماموتو مذاکرات صلح را از اولویت‌های نهایت مهم برای افغانستان خواند و بر ضرورت آتش بس و کاهش خشونت تاکید کرد. او گفت که روند صلح افغانستان باید به ملکیت افغان‌ها باشد اما از کشورهای منطقه نیز خواستار اجماع منطقه‌ای در زمینۀ تامین صلح در افغانستان شد.

با اینحال او تاکید کرد که حکومت آیندۀ افغانستان باید برنامۀ مدون برای صلح داشته باشد تا دستآوردهای دو دهۀ اخیر به ویژه در زمینۀ حقوق بشر و حقوق زنان حفظ و تقویت شود.

عایشه خرم، نمایندۀ جوانان افغان در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت کرد و در مورد تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان و جوانان در افغانستان ابراز نگرانی کرد. بانو خرم از جامعۀ جهانی خواست تا راه حل صلح آمیز را برای پایان جنگ در افغانستان دریابند.

عادله راز، نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز در این نشست صحبت کرد و در مورد برنامۀ صلح محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد معلومات داد.

خانم راز در مورد شورشگری و فعالیت گروه‌های دهشت افگن القاعده و داعش در افغانستان معلومات داد و طالبان را به ایجاد وضعیتی مقصر خواند که زمینه ساز حضور این گروه ها در افغانستان شده است.

تاکید بر تقویت و پیشبرد روند صلح افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح امریکا و طالبان که پس از یک وقفۀ سه ماهه از سرگرفته شده بود، به دنبال حملۀ اخیر طالبان بر پایگاه بگرام موقتاً متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG