لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: رأی زنان سرنوشت ساز است


از جمع ده میلیون رأی دهندۀ این انتخابات، سی و پنج در صد آن را زنان تشکیل می دهند.
از جمع ده میلیون رأی دهندۀ این انتخابات، سی و پنج در صد آن را زنان تشکیل می دهند.
ملل متحد مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را یک امر ضروی دانسته و مشارکت ۳۵ در صدی زنان در انتخابات را دلگرم کننده میخوانند.

مقامهای دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان میگویند انتخابات زمانی میتواند فراگیر و قابل اعتبار باشد که زنان در آن سهم گسترده داشته باشند.

مسئولین یوناما در نشستی در کابل با شماری از زنان اعضای جامعه مدنی همچنان اطمینان دادند که از تلاش های زنان بخاطر مشارکت شان در روند انتخابات و دیگر روند های سیاسی حمایت می کنند.

نیکولاس هیسم، معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل افزود "دو میعار وجود دارد که جامعه جهانی و مردم افغنستان در این انتخابات انتظار آن را دارند و آن فراگیر بودن و اعتبار انتخابات است، در فراگیر بودن انتخابات شمولیت زنان بسیار مهم است."

او همچنان می گوید "رای یک اسلحه مهم" در دست زنان افغان است که میتوانند آن را در راستای تامین حقوق شان بکار برند.

آقای هیسم همچنان میگوید رای زنان باعث شده که نامزدان ریاست جمهوری به نگرانی زنان اهمیت دهند و همچنان برای فراهم کردن زمینه مشارکت زنان در انتخاب تلاش کنند.

مسئولین سازمان ملل در افغانستان همچنان می گویند در صورت بروز تقلب گسترده در انتخابات از این روند حمایت نخواهند کرد.

معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان همچنان میگویند نظارت از انتخابات برای شفافیت انتخابات بسیار مهم است و کمیسوین مسقتل انتخابات باید برای حضور ناظرین در تمام مراکز رای دهی زمینه سازی کنند.

جلوگیری از تقلب

آقای هیسم می گوید "ما باور داریم که ناظرین نقش مهم در جلوگیری از تقل دارند، ما دولت، کمیسیون مستقل انتخابات و ناظرین را تشویق میکنیم که مطمئین شوند که ناظرین در تمام مراکز رای دهی دست رسی داشته باشند."

معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در کابل گفت افغانستان در سال آینده با دشوراری های رو به رو خواهد بود اما انتخابات شفاف و همه شمول میتواند آینده این کشور را نیز تضمین کند.

او گفت که جامعه جهانی نیز کمک های خود را بر بنیاد یک انتخابات شفاف در افغانستان تنظیم خواهد کرد.

این مسئولین در حالی بر شرکت زنان در انخابات و شفافیت انتخابات تاکید دارند که مشکلات امنیتی از چالش های مهم در راه برگزاری انتخابات گفته شده است.

تحلیلگران و ناظرین میگویند موجودیت نا امنی بر شفافیت انتخابات و مشارکت زنان در انتخابات تاثیر قابل ملاحظه دارد.

مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات نیز قبل از این از تلاش ها برای نا امن ساختن برخی مناطق به منظور تقلب در انتخابات به نفع نامزدان مشخص ابراز نگرانی کرده اند.

اما مسئولین امنیتی بصورت مکرر اطمنان داده اند که برای تامین امنیت انتخابات آمادگی لازم را اتخاذ کرده اند.
XS
SM
MD
LG