لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: در نُه ماه بیش از ۲۵۰۰ فرد ملکی افغان کشته شده اند


درگزارش یوناما زنان نیز از جملۀ آسیب‌پذیرترین قربانیان ملکی خوانده شده اند.
درگزارش یوناما زنان نیز از جملۀ آسیب‌پذیرترین قربانیان ملکی خوانده شده اند.

در نُه ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۵۶۲ فرد ملکی در افغانستان در جریان نبرد‌های مسلحانه و جنگ کشته و ۵۸۳۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

این در حالی است که ارقام یوناما در نُه ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، شامل ۲۶۸۱ کشته و ۵۸۰۵ زخمی بود.

دفتر هیأت سازمان ملل متحد، درگیری‌های جبهه‌یی، حملات انتحاری و انفجاری را سه عامل عمدۀ افزایش قربانیان جنگ در افغانستان خوانده است.

گزارش به نقل از یاماموتو تدامیچی، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است "افزایش جنگ‌ها در ساحات پرنفوس و مزدحم این را به یک امر ضروری تبدیل کرده است که طرف‌های درگیر، اقدامات فوری روی دست گیرند تا اطمینان حاصل شود که کلیه تدابیر احتیاطی ممکن برای در امان بودن افراد ملکی از گزند جنگ صورت گرفته باشد".

منبع: یوناما
منبع: یوناما

عامل ۶۱ فیصد قربانیان (۱۵۶۹ کشته و ۳۵۷۴ زخمی)، گروه‌های مخالف مسلح دولت خوانده شده که نسبت به نُه ماه سال گذشته ۱۲ فیصد کاهش را نشان می‌دهد؛ اما هنوز هم یوناما گفته است که مخالفین مسلح عمداً افراد ملکی را هدف قرار می‌دهد.

نیروهای طرفدار دولت به دلیل استفاده از حملات هوایی، فیرهای غیر مستقیم و انفجارها، مسؤول ۶۲۳ کشته و ۱۲۷۴ زخمی شناخته شده اند که نسبت به سال گذشته، بیانگر ۴۲ فیصد افزایش است.

در گزارش یوناما، عامل یازده فیصد قربانیان جنگ که بین نیروهای طرفدار دولت و مخالفین مسلح بوده اند؛ مشخص نگردیده است. هم‌چنان پنج فیصد غیرنظامیان، قربانی مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ شده اند.

حملات هوایی نیروهای طرفدار دولت افغانستان نیز در جریان نُه ماه سال روان میلادی، سبب کشته‌شدن ۱۱۳ تن و زخمی‌شدن ۱۵۹ غیرنظامی شده است.

منبع: یوناما
منبع: یوناما

گزارش یوناما گفته که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، امسال رقم قربانیان افراد ملکی در حملات هوایی ۷۲ فیصد افزایش یافته است که نیروهای نظامی بین‌المللی مسؤول قربانی‌شدن یک سوم این شمار غیرنظامیان اند.

گزارش یوناما، شمار اطفال کشته‌شده را ۶۳۹ تن و اطفال زخمی را ۱۸۲۲ تن ثبت کرده است که ۱۵ فیصد در همین محدوده زمانی نسبت به سال گذشته در آن افزایش رونما شده است.

دانیل بیل رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفته است "۸۴ درصد قربانیان مواد منفلق ناشدۀ باقی‌مانده از جنگ کودکان بوده است. تمام طرف‌های جنگ باید به طور منظم مواد منفجر ناشده را شناسائی، علامت گذاری و پاکسازی کنند تا کودکان نسل امروز و فردا از آسیب آن به دور نگهداشته شوند."

زنان نیز از جملۀ آسیب‌پذیرترین قربانیان ملکی خوانده شده اند که با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته، شامل ۲۴۰ کشته و ۳۵۰ زخمی می‌شوند.

منبع: یوناما
منبع: یوناما

از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۶ یوناما، ۷۵ حمله عمدی را بر معارف ثبت کرده که شامل حملات هدفمند، آدم‌ربایی و تهدید کارمندان معارف بوده است.

یوناما در گزارش خود از حمله ۲۴ اگست که بالای پوهنتون امریکایی – افغانستان صورت گرفت، نیز یادآوری کرده است. در آن حمله سیزده فرد ملکی کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شدند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد از گروه‌های مسلح ضد دولت خواسته است که محلات غیرنظامی را هدف قرار ندهند.

آخرین حملات بر افراد ملکی در هفتۀ گذشته صورت گرفت، حمله مسلحانه بر عزاداران شیعه در کارته سخی کابل و حملۀ انفجاری در بلخ، که در این دو حمله ۲۶ کشته و ۵۶ زخمی به جا گذاشت.

مقامات سازمان ملل با آنکه در این گزارش از پالیسی حکومت افغانستان در قبال محافظت از جان غیرنظامیان در جریان جنگ قدردانی کرده؛ اما از دولت خواسته اند که تطبیق پالیسی را با تکمیل یک پلان عملی که قابل پیمایش باشد، در اولویت قرار دهد.

XS
SM
MD
LG