لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: خشونت‌ها در جریان انتخابات افغانستان جان ۵۶ نفر را گرفت


دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز سه شنبه (۱۵ عقرب) گزارشی ویژه را زیر نام "خشونت انتخابات ۲۰۱۸" نشر کرده و گفته است که در جریان انتخابات پارلمانی ۵۶ تن کشته و ۳۷۹ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش گفته شده است که انتخابات پارلمانی افغانستان در ۲۸ میزان، شاهد کمپاین خشونت و ترس توسط طالبان به منظور اخلال انتخابات، از جمله حملات بر افراد و اهداف ملکی بوده است.

در گزارش آمده است: "از سبب خشونت‌های مربوط به انتخابات بیشترین تلفات افرادی ملکی به تاریخ ۲۰ اکتوبر رخ داد که سبب تلفات ۳۸۸ فرد ملکی (۵۲ کشته و ۳۳۹ زخمی) گردید. در مقایسه به ۴ انتخابات قبلی که در افغانستان برگزار گردید این نشان‌دهندۀ سطح بلند صدمه به افرادی ملکی در انتخابات می‌باشد".

بر بنیاد یافته‌های یوناما، حملات مخالفان مسلح دولت در جریان انتخابات، بیشتر بر اهداف ملکی؛ چون محلات مسکونی و مکاتب – که به حیث مراکز رأی‌دهی استفاده می‌شدند – صورت گرفته است.

یوناما افزوده است: "این حملات عمدتاً با استفاده از سیستم‌های حمله غیر مستقیم مانند راکت‌ها، بمب‌های دستی، هاوان و همچنین مواد انفجاری تعبیه شده صورت گرفته که همه آنها اثرات بی‌رویه در پی داشت".

گزارش نشان می‌دهد که حملات غیرمستقیم بر اهداف ملکی، بیش از ۳۸ درصد تلفات غیرنظامیان را به بار آورده، انفجار موادهایتعبیه شده سبب ۲۳ درصد تلفات گردیده و نبردهای زمینی‌ نیز ۱۲ درصد تلفات را در پی داشته است.

یوناما در جریان خشونت‌های انتخابات پارلمانی، دریافته است که تهدید، ترس و آزار و اذیت به شمول موارد چون اختطاف توسط طالبان در زمان قبل از انتخابات و نشر اعلامیه‌های آن گروه به منظور تضعیف روند انتخابات، افغان‌ها را واداشت تا از بین استفاده از حق سیاسی و مصؤونیت شان، یکی را انتخاب کنند.

ملل متحد تأکید می‌کند که بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، هر کس حق دارد که بدون ترس، تبعیض و محدودیت‌های غیرموجه در تمامی پروسه‌های انتخابات سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG