لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: منابع گزارش تلفات غیر نظامیان موثق است


نیلاب مبارز، سخنگوی دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)
نیلاب مبارز، سخنگوی دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)

سخنگوی دفتر هیات معاونت ملل متحد(یوناما) در افغانستان می گوید گزارش ملل متحد در مورد افزایش تلفات ملکی بر مبنای حقایق استوار است. این در حالیست که طالبان گزارش ملل متحد را رد کرده آن را یک جانبه خواندند.

نیلاب مبارز سخنگوی یوناما با تایید گزارش ملل متحد در مورد افزایش تلفات ملکی می گوید نیرو های ضد حکومت و طالبان مسوول ۸۴ فیصد این تلفات است.

طالبان در گذشته گزارشات سازمان ملل متحد در باره آمار تلفات غیر نظامیان را یک جانبه و عاری از حقیقت خوانده رد کردند.

خانم مبارز در مورد چگونگی و اعتبار فیصدی ها و یا ارقام بدست آمده در این گزارش گفت: "این ارقام را از منابع مستقل و از طریق تحقیقات خود بدست می آوریم و همچنان کشته شدن و یا زخمی شدن مردم در ساحات از چشم خود مردم پنهان نیست."
بر اساس این گزارش، ۹۶۷ غیرنظامی از اول ماه اگست تا آخر ماه نوامبر سال روان جان باختند. این شمار در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، ۲۸٪ بیشتر بود.
بیش از ۱۵۵۰ غیرنظامی در خشونت های نظامی، جراحت برداشتند.

موسی محمودی رئیس اجرائیوی کمسیون مستقل حقوق بشر در رابطه به این گزارش و واکنش طالبان می گوید نقش نیرو های مخالف دولت افغانستان که شامل طالبان است، یک رقم بالا است.

اعتبار گزارش تلفات غیرنظامیان

محمودی می گوید: "هرچند معلوماتی را که کمسیون مستقل حقوق بشر دارد با معلومات یوناما شاید کاملا یکسان نباشد اما اکثریت معلوماتی که در شش ماه اول سال ۱۳۹۱ جمع آوری گردیده بیانگر آنست که ۶۴ فیصد حوادثی که منجر به تلفات ملکی گردیده از طرف طالبان و نیرو های مخالف دولت افغانستان صورت گرفته است."

این مقام مسوول کمسیون مستقل حقوق بشر می افزاید بخاطر توسعه جغرافیای جنگ و عدم ادعای مسولیت حملات دهشت افگنی از طرف گروه های مسوول در حدود ۶۰ فیصد حوادثی که منجر به تلفات ملکی می گردد مشخص نیست.

آقای محمودی ادعای طالبان مبنی بر عدم بیطرف بودن گزارش ملل متحد را رد می کند.

او می گوید که هم کمسیون مستقل حقوق بشر و هم سازمان ملل متحد همواره فقط در دفاع از افراد ملکی، بدون غرض سیاسی، بر اساس روش های تحقیقی این مسایل را تحقیق می کند و این گزارش از اعتبار کامل برخوردار است.

سخنگوی یوناما در کابل می گوید تنها صلح پایدار می تواند باعث کاهش خشونت و تلفات افراد ملکی گردد. به همین دلیل هیات معاونت ملل متحد در افغانستان در نظر دارد تا زمینه یک کنفرانس یا مذاکره بین اقشار مختلف جامعه را بشمول گروه های مخالف و طرفدار مصالحه، احزاب سیاسی، جوامع مدنی، مخالفین مسلح دولت، علما، و متنفذین ولایات مختلف افغانستان ایجاد کند.

نیلاب مبارز می افزاید از طریق گفتگو و مذاکره می توان روند مصالحه را تسریع بخشد. او می گوید که یوناما به این باور است، نقش ملل متحد در این مورد صرف تسهیل کننده خواهد بود.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG