لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما:در جنگ های کندز ۲۸۹ فرد ملکی کشته شده اند


یوناما می گوید که اکثریت قابل ملاحظه این تلفات ناشی از جنگ های زمینی است که نمی توان ان را تنها به یک طرف نسبت داد
یوناما می گوید که اکثریت قابل ملاحظه این تلفات ناشی از جنگ های زمینی است که نمی توان ان را تنها به یک طرف نسبت داد

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یوناما و دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر امروز گزارش حقوق بشر و حفاطت از افراد ملکی در منازعات ماحانه در ولایت کندز را منتشر کرد.

این گزارش ویژه صدمه به افراد ملکی و دیگر نگرانی های حقوق بشری را در ولایت کندز ازتاریخ ۶ ماه میزان تا ۲۱ ماه میزان امسال که مصادف است با ۲۸ سپتامبرتا ۱۳ اکتوبر۲۰۱۵ را مستند سازی کرده است.

این دوره مربوط به حمله طالبان و تصرف موقت شهر کندز توسط این گروه، حمله های متقابل نیروهای طرفدار حکومت افغانستان و شامل دوره ای میشود که نیروهای افغان کنترول شهر را دوباره بدست گرفته و همچنین درگیریهای مرتبط در سراسر این ولایت را تحت پوشش قرار داده است.

این گزارش کشته شدن و مجروح شدن افراد ملکی را در طول ۱۶ روزثبت کرده است و یافته های اولیه را در مورد قتل های خودسرانه، ادم ربایی، حملات و سایر اشکال خشونت، از جمله تهدید واستفاده از جنگجویان طفل در نبرد، تاثیرگذاری بردسترسی به تعلیم و ازادی حرکت رادربرمیگرد.

یوناما در این گزارش گفته است که مجموعآ ۸۴۸ تن در این مدت( ۶ تا ۲۱ میزان ) در ولایت کندز کشته و مجروح شده اند.

بر اساس این گزارش در این مدت ۲۸۹ تن کشته و ۵۵۹ تن دیگر زخمی شده اند که اکثریت تلفات ناشی از جنگ های زمینی واقع شده اند.

" اکثریت قابل ملاحظه این تلفات ناشی از جنگ های زمینی است که نمی توان ان را تنها به یک طرف نسبت داد ".

همچنان در گزارش یوناما به تلفات حمله هوایی نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون مرز که به تاریخ ۳ اکتوبر رح داد، نیز اشاره شده است و گفته شده که در این حمله ۳۰ تن کشته و ۳۷ دیگر زخمی شده اند.

این گزارش به نگرانی های کلیدی حقوق بشری که از سال ۲۰۰۱ بدین طرف برای اولین بار وضعیت طولانترین جنگ شهری بوجود امده را نیز پرداخته است، و یک سلسله پشنهادات اساسی را برای کاهش تلفات ملکی ، حفاظت غیر نظامیان از اسیب و ترویج روحیه احترام به قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه و ارتقای روحیه مسولیت پذیری را ارایه مکند.

یومانا می گوید که این گزارش براساس قطعنامه ۲۲۱۰ (۲۰۱۵) شورای امنیت ملل متحد برای نظارت از وضعیت غیرنظامیان تهیه کرده است.

XS
SM
MD
LG