لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش اندک در تلفات غیرنظامیان افغان


دفتر یوناما افزایش تلفات ملکی در سال گذشته را در طی ۱۵ سال گذشته بی سابقه خوانده است
دفتر یوناما افزایش تلفات ملکی در سال گذشته را در طی ۱۵ سال گذشته بی سابقه خوانده است

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۳۵۰۰ غیرنظامی افغان در جنگ و رویدادهای امنیتی جان باخت.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۴ که در آن کشته شدن ۳۷۰۱ نفر گزارش شده بود، کاهش اندک را نشان می دهد.

بر اساس آماری که در گزارش یوناما ارائه شده، دست کم ۷۴۵۰ غیرنظامی دیگر در سال ۲۰۱۵ در رویدادهای مرتبط با جنگ جراحت برداشت.

بر بنیاد این گزارش، بیشتر افراد ملکی در جریان درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح، حملات انتحاری و ماین‌های کنار جاده قربانی شده اند.

یوناما در گزارش خود گروه‌های مخالف مسلح دولت را مسئول ۶۲ فیصد تلفات افراد ملکی معرفی کرده است؛ در حالی که در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۵ فیصد مسئولیت تلفات افراد ملکی به مخالفین مسلح نسبت داده شده بود.

بر اساس این گزارش، مسئولیت ۱۷ فیصد تلفات غیرنظامیان به دوش نیروهای طرفدار حکومت انداخته شده است و در آن ۱۴ فیصد نیروهای امنیتی افغان، دو فیصد نیروهای خارجی و یک فیصد هم سایر گروه‌های طرفدار حکومت شامل می‌شود.

نیکولاس هایسم رئیس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، امروز هنگام ارائه این گزارش گفت که تلفات افراد ملکی در شش سال اخیر رو به افزایش بوده است.

هایسم از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست که بر اساس کنوانسیون‌های قبول‌شدۀ جهانی، اصول جنگ را مراعات کنند و افراد ملکی را هدف قرار ندهند.

از سوی دیگر گزارش یوناما نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ میلادی تلفات زنان در افغانستان ۳۷ فیصد و تلفات کودکان ۱۴ فیصد افزایش یافته است.

یوناما می‌گوید که افراد ملکی بیشترین تلفات را در جریان نبرد متحمل شده اند که در درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۱۱۶ تن جان باخته و ۳۰۲۱ تن زخمی شده اند.

انفجار ماین‌های کنار جاده و مهمات منفجرناشده در قدم دوم قرار دارد که سبب کشته‌شدن ۷۱۳ تن و زخمی‌شدن ۱۶۵۵غیرنظامی در سال ۲۰۱۵ میلادی شده است.

تلفات افراد ملکی در میدان جنگ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، ۱۵ فیصد افزایش یافته است؛ اما در انفجارها ۲۰ فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

نیکولاس هایسم در نشست خبری امروز گفت که این گزارش با همه طرف‌های درگیر جنگ چون طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی شریک ساخته شده و یوناما از آنان خواسته است تا در بیشتر متوجه جان افراد ملکی باشند.

با توجه به ارقام سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، شمار تلفات افراد ملکی در افغانستان به ۳۴۶۱۹ تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG