لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: ماین‌پاکان ۲۰ بار سال گذشته در افغانستان هدف قرار گرفته اند


پروگرام ماین‌پاکی در سال ۱۹۸۹ میلادی در افغانستان به کار آغاز کرد
پروگرام ماین‌پاکی در سال ۱۹۸۹ میلادی در افغانستان به کار آغاز کرد

توبی لنزر، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، می‌گوید در سال ۲۰۱۶ میلادی، ماین‌پاکان در افغانستان، بیست بار مورد حمله قرار گرفته که در نتیجۀ آن، نه تن شان کشته شده اند.

نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، گفت " آنچه نسبت به گذشته قابل نگرانی است، اینست که خشونت‌های جاری، برای ماین‌پاکان تهدیدات دیگر را نیز ایجاد می‌کند".

هم‌چنان این مقام ملل متحد در افغانستان، گفت افرادی که در بخش ماین‌پاکی، امدادرسانی و کمک‌های بشری کار می‎کنند، نیز با تهدید مواجه شده اند.

چهارم اپریل روز جهانی آگاهی از خطرات ماین است؛ اما مقام‌های حکومتی افغانستان و نمایندگی ملل متحد در این کشور در دهم اپریل، این روز را در یک گردهمایی در کابل تجلیل کردند.

در این گردهمایی، ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، گفت هنوز هم هزاران کیلومتر زمین در افغانستان، زیر تهدید پوشش ماین قرار دارد و کار ماین‌پاکان در افغانستان، خاتمه نیافته است.

ویس‌احمد برمک، گفت بررسی جدید آنان نشان می‌دهد که علاوه بر موجودیت ماین‌ها در ۶۰۰ کیلومتر از گذشته، در ۴۰۰ کیلومتر مربع زمین دیگر به تازگی ماین‌گذاری شده است.

این مقام حکومت افغانستان، تأکید کرد که اکنون عمده‌ترین چالش برای پروگرام ماین‌پاکی نبود بودجه است.

آقای برمک گفت "از سال ۲۰۱۱ تا اکنون بودجۀ پروگرام ماین‌پاکی کاهش می‌یابد. در سال گذشته ما کمترین بودجه را برای ماین‌پاکی داشتیم. ما به هشتاد میلیون دالر نیاز داشتیم؛ اما ۳۵ میلیون دالر بودجه تعیین شده بود".

به گفتۀ آقای برمک، کمبود بودجه، تقریباً ۵۰۰ ماین‌پاک را بیکار ساخته است. او گفت در گذشته تعداد ماین‌پاکان به ۱۴۰۰۰ تن می‌رسید؛ اما اکنون به ۹۰۰۰ تن محدود شده اند.

پس از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال ۱۹۸۹ میلادی، پروگرام ماین‌پاکی در افغانستان، آغاز شد.

بربنیاد آمار موسسات ماین‌پاکی، از آن زمان تا اکنون ۲۰۰ ماین‌پاک کشته و ۵۰۰ تن دیگرشان معلول شده اند.

آمار رسمی حکومت افغانستان، نشان می‌دهد که ماهانه ۱۴۰ تن در نتیجۀ انفجار ماین‌ها قربانی می‌شوند.

از سویی هم، آمار موسسات ماین‌پاکی نشان می‌دهد که در جریان درگیری‌ها در سال‌های گذشته بیش از ۱۲۰ هزار افغان در نتیجۀ انفجار ماین‌ها قربانی شده اند.

XS
SM
MD
LG