لینک های دسترسی

Breaking News

پوتزل: طالبان با چالش‌های فزاینده‌ در بخش حکومت‌داری مواجه اند


یک سال پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، سرپرست و معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید این گروه در حال حاضر، با مشکلات فزاینده‌ای در بخش حکومت‌داری مواجه هستند.

مارکس پوتزل روز دوشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که طالبان با نادیده گرفتن اختلافات داخلی، همواره خود را به ‌عنوان یک نهاد حکومتی "یک‌پارچه و منسجم" معرفی می‌کنند.

آقای پوتزل گفت: "کابینۀ (طالبان) مستقر در کابل به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد - نتایج این جلسات به طور علنی توسط مقامات رسمی (این گروه) گزارش شده است. با این حال، رابطه بین کابینه در کابل و هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان مستقر در قندهار همچنان نامشخص است."

او همچنان گفته است که شیوه‌های حاکمیت بر اساس فرمان و از طریق تصمیم‌‌گیری‌های رهبری این گروه که مطابق با "اسلام و سنت‌های افغانی" اعلام شده است، حقوق و آزادی‌های اساسی بشر را به‌ ویژه برای زنان و دختران محدود کرده است.

آقای پوتزل با اشاره به ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران، گفته است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که در آن، دختران از حق کامل آموزش محروم شده اند.

تسلط گروه طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ سبب تغییرات عمده در زندگی تمام افغان‌ها شد، اما زنان و دختران این کشور به گونه‌ٔ ویژه با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده اند.

پیش از این، زنان افغانستان موقف‌های بلند سیاسی داشتند، در مکاتب و پوهنتون‌ درس می‌خواندند، متشبث بودند و در سکتورهای مختلف وظیفه داشتند. اما اکنون به استثنای برخی از سکتورهای معدود،‌ به اکثر زنان افغان گفته شده است که در خانه‌ بمانند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش‌آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

سرپرست و معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد در کابل همچنان از افزایش حملات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است: "چنین حملات اغلب گروه‌های قومی و مذهبی خاصی را هدف قرار می‌دهند. ما خرسندیم از اینکه می‌شنویم که مقامات حاکم در حال بررسی هستند که چه کاری می‌توان برای تضمین امنیت بیشتر برای این جوامع انجام داد."

اخیراً هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی گفت که با وجود اعلام عفو عمومی، طالبان دست به کشتار غیرنظامیان و مقام‌های پیشین حکومتی زده اند. بر اساس این گزارش، در جریان یک سال گذشته این گروه، ۱۶۰ تن از مقامات دولتی و امنیتی پیشین را کشته اند.

آقای پوتزل همچنان تاکید کرده که یوناما از اقدامات تازۀ مسوولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان که منجر به آزار و اذیت لفظی، بدرفتاری، دست‌گیری خودسرانه مردم شده، نگران است.

به باور این مقام ارشد ملل متحد در افغانستان حملات علیه مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، تاثیر "وحشتناک" بر آزادی رسانه‌ها و فعالیت‌های مدنی در افغانستان داشته است.

با گذشت بیش از یک سال از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تا حالا هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. علاوه بر آن، رهبران این گروه هنوز با تعزیرات بین‌المللی مواجه اند، تعزیراتی که به گفتهٔ ملل متحد و سازمان‌های کمک‌رسانی، مانع فعالیت‌های بشردوستانه در آن کشور شده است.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بحران بشری و اقتصادی افغانستان از کشور‌های جهان خواست تا کمک‌های انکشافی را بار دیگر به این کشور از سربگیرند، زیرا این کشور با بحران بشری و اقتصادی مواجه است.

آقای گریفیتس افزود که فقر در افغانستان گسترش یافته و نیاز است تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG