لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سال گذشته ۶۸۷۸ غیرنظامی در عراق کشته شد


شهرهای نینوا و بغداد در عراق شاهد بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۶ بود
شهرهای نینوا و بغداد در عراق شاهد بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۶ بود

سازمان ملل متحد گزارش داده است که خشونت‌ها در عراق سال گذشته منجر به کشته شدن کم ازکم ۶۸۷۸ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۲۳۸۸ غیرنظامی شده است.

این در حالی است که حکومت عراق برای حفظ امنیتی سرتاسری و بیرون راندن تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش از مناطق تحت تصرف شان، تلاش جدی دارند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد برای عراق یا یونامی گفته است که این آمار باید حد اقل پنداشته شود، چونکه آن نهاد قادر به تایید و آمارگیری تلفات غیرنظامیان در ساحات درگیر جنگ نبوده است. در این گزارش تلفات غیرنظامیان در ولایت ناآرام انبار در جریان ماه های می، جولای، اگست و دسامبر شامل نشده است.

همچنان در گزارش ملل متحد تلفات کسانی نیز شامل نشده است که به گونۀ ثانوی در اثر تاثیرات خشونت و جنگ مثل معروض شدن با عناصر منفلق ناشده، کمبود آب و غذا و قطع شدن دسترسی به دوا و خدمات درمانی از بین رفته اند.

تنها در ماه دسامبر ۲۰۱۶ کم از کم ۳۸۶ غیرنظامی در اثر خشونت‌ها در عراق کشته و ۱۰۶۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده است. بیشترین تلفات - ۲۰۸ کشته و ۵۱۱ زخمی – در ولایت شمالی نینوا ثبت شده است، جاییکه سربازان عراقی سرگرم عملیات بر ضد داعش اند. بغداد با ثبت ۱۰۹ کشته و ۵۲۳ زخمی در ردۀ دوم قرار دارد.

بر اساس آماری که هیئت معاونت ملل متحد برای عراق ارایه کرده است، در سال ۲۰۱۵ میلادی کم از کم ۷۵۱۵ غیرنظامی در اثر جنگ و خشونت در عراق از بین رفته بود.

گروه دولت اسلامی در سال ۲۰۱۶ مسوولیت یک سلسله حملات را در عراق به ویژه در بغداد به دوش گرفت که در آن صدها نفر کشته و زخمی شده اند. مرگبارترین این حملات در ماه جولای به وقوع پیوست، زمانیکه حملۀ انتحاری ذریعۀ موتر بم گذاری شده در یک بازار مزدحم در مرکز بغداد منجر به کشته شدن ۳۰۰ نفر شد و به عنوان مرگبار ترین حمله در جنگ ۱۳ سالۀ عراق ثبت شد.

دفتر ین کوبیش، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای عراق، با نشر اعلامیه‌ای گفته است "بدون شک داعش تلاش دارد که توجه را از ناکامی خود در موصل به سمت دیگری منحرف سازد و بدبختانه که غیرنظامیان بی گناه بهای آن را می‌پردازند."

نیروهای امنیتی و دفاعی عراق به حمایت ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده در اواسط ماه اکتوبر عملیاتی را برای پس گیری شهر موصل – دومین شهر بزرگ عراق – از چنگ تندروان گروه دولت اسلامی آغاز کردند.

در گزارش یونامی در مورد تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی عراق جزئیاتی ارایه نشده است، زیرا حکومت عراق آمار تلفات سربازان و شبه نظامیانی را که به حمایت از دولت بر ضد گروه دولت اسلامی می جنگند، نشر نمی کند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG