لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد کشته شدن خبرنگار افغان را محکوم کرد


ادارۀ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) کشته شدن ملالی میوند، خبرنگار افغان و فعال حقوق زنان را محکوم کرده و خواستار تدابیری جدی برای بهبود امنیت خبرنگاران شده است.

ملالی میوند، خبرنگار تلویزیون انعکاس و یک رانندۀ این رسانه در گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح پنجشنبه ۱۰ دسمبر (۲۰ قوس) در ساحۀ گولایی عربان شهر جلال آباد کشته شدند.

یونسکو با نشر خبرنامه‌ای از قول آدری آزولی، رییس این اداره نگاشته است: "در حالی که ما روز حقوق بشر [دهم دسمبر] را گرامی می‌داریم، من کشتار ملالی میوند، خبرنگار و محمد طاهر همکار وی را محکوم می کنم. این حمله آشکارا خبرنگاری را هدف گرفت که از حقوق زنان و آزادی بیان دفاع می‌کرد."

ملالی میوند از چند سال به این طرف در تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد گویندۀ خبر بود و فعالیت‌های مدنی نیز داشت.

در خبرنامۀ یونسکو آمده است که این نهاد، مصوونیت خبرنگاران را از طریق افزایش آگاهی جهانی، ظرفیت سازی و طیف وسیعی از اقدامات، به ویژه در چارچوب برنامۀ عمل ملل متحد درباره مصوونیت خبرنگاران، ارتقا می‌دهد.

به نقل از گروه اطلاعاتی سایت "SITE Intelligence Group" گروه داعش مسوولیت حمله برملالی میوند را به دوش گرفته است.

در همین حال، ضیاالحق امرخیل، والی ننگرهار با نشر پیامی در فیسبوک نگاشته است که نیروهای امنیت ملی افغانستان عاملان کشتار ملالی میوند را دستگیر کرده و به گفتۀ آقای امرخیل مظنونین به جرم خود اعتراف کرده اند.

آقای امرخیل همچنین نگاشته است که شخصاً روند پیگرد این افراد را در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان پیگیری خواهد کرد تا آنان به جزای اعمال شان برسند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان کشته شدن این خبرنگار را نکوهش کرده و آن را جنایت ضدبشری و عمل نابخشودنی خوانده است.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران در ننگرهار، نیز کشته شدن ملالی میوند را به شدت نکوهش کرده و از حکومت افغانستان خواسته است که برای مصوونیت خبرنگاران جدی عمل کند.

XS
SM
MD
LG