لینک های دسترسی

Breaking News

در ۲۵ سال گذشته مرگ کودکان افغان ۵۰ درصد کاهش یافته است


بر اساس معلومات وزارت صحت افغانستان، دسترسی شهروندان این کشور در ۱۶ سال گذشته به خدمات صحی چند برابر شده است
بر اساس معلومات وزارت صحت افغانستان، دسترسی شهروندان این کشور در ۱۶ سال گذشته به خدمات صحی چند برابر شده است

یک تحقیق تازۀ صندوق کودکان سازمان ملل متحد، نشان میدهد که در دوونیم دهۀ گذشته در افغانستان، مرگ و میر کودکان کمتر از ۵ سال، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس تازه ترین تحقیق که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف انجام شده، سرمایه‌گذاری در بخش کودکان فقیر سبب می‌شود تا با مصرف یک دالر در جوامع فقیر، زندگی افراد زیادی از مرگ نجات یابد.

بر بنیاد این تحلیل یونیسف، سرمایه‌گذاری بالای صحت و بقای کودکان و جوامعی که بیشتر محروم اند، به توجه بیشترِ ارزش پولی که در این عرصه به مصرف می‌رسد، نیاز دارد.

به باور یونیسف، با مصرف یک میلیون دالر امریکایی در جوامع محروم نسبت به جوامع مرفه، می‌توان دو برابر زندگی کودکان را نجات داد.

در این تحقیق، افغانستان، بنگله‌دیش و مالاوی از جمله کشورهایی است که در آن میزان مرگ و میر کودکان کمتر از ۵ سال، بلند است.

هشدار یونیسف

بر اساس گزارش یونیسف، سرمایه‌گذاری بالای جوامع محروم، سبب تغییر زندگی کوکان شده است و اگر در راستای کاهش مرگ و میر کودکان اقدامات سریع در جهان انجام نشود، تا پایان سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۷۰ میلیون کودک قبل از ۵ سالگی، جان خواهند باخت.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید در ۵۱ کشوری که نزدیک به ۸۰ درصد موارد مرگ نوزادان و کودکان زیر پنج سال به وقوع می‌پیوندند، تحقیقات نشان می‌دهند که به دلیل بهبود اقدامات برای نجات زندگی، در بین مردم فقیر، میزان مرگ و میر کودکان در این کشورها در مقایسه با مردم مرفه، تقریباً سه برابر سریع‌تر کاهش یافته است.

استفاده از پشه‌خانه‌های ملوس با ادویه حشره‌کش، آغاز تغذی با شیر مادر، مراقبت‌های قبل از ولادت، تطبیق کامل واکسین‌ها، حضور قابله‌های ماهر در جریان ولادت و تلاش برای دریافت مراقبت‌های کودکانی که به اسهال، تب و سینه و بغل مبتلا اند، در این تحقیق عواملی اند که در کاهش مرگ و میر کودکان مؤثر واقع شده است.

XS
SM
MD
LG