لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: جنگ ۳.۷ میلیون کودک افغان را از تعلیم محروم کرده است


صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد "یونیسف" می‌گوید که جنگ و درگیری حدود نیمی از کودکان افغان را که میان ۷ تا ۱۷ سال سن دارند، از رفتن به مکتب محروم ساخته است.

یونیسف و وزارت معارف افغانستان این گزارش را یکشنبه با رسانه‌ها شریک ساختند. در گزارش یونیسف آمده است "نیم کودکانی که بین سنین ۷ تا ۱۷ سال قرار دارند و حدود ۳.۷ میلیون تن را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند به مکتب بروند".

بربنیاد این گزارش، ۲.۷ میلیون این کودکان که حدود ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را تشکیل می‌دهند، دختران اند.

یونیسف گفته است که ۸۵ درصد دختران در ولایات کندهار، هلمند، وردگ، زابل، پکتیکا و ارزگان به دلیل جنگ‌های دوامدار، نمی‌توانند به مکتب بروند.

در این گزارش آمده است که درگیری‌های دوامدار، بدتر شدن اوضاع امنییتی در سراسر افغانستان، فقر و تبعیض علیه دختران سبب شده که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ برای نخستین بار، میزان کودکان بازمانده از مکتب، افزایش یابد.

چالش بیجا شدن، ازدواج‌های زیر سن، کمبود معلمین اناث و نبود تسهیلات لازم نیز از عوامل دیگر خوانده شده که سبب بازماندن کودکان از تعلیم گردیده است.

محمد میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف افغانستان، محروم ماندن این تعدادی از کودکان را از مکتب، نگران کننده خواند و آنرا برای آینده افغانستان "خطرناک" دانست.

آقای بلخی افزود، این گزارش نشان می‌دهد که تلاش‌های حکومت، پاسخگویی نیازمندی‌های نبوده و باید کارهای بیشتر صورت گیرد.

فرانسکویس ریوست، سفر کانادا در کابل گفت که این گزارش حکومت افغانستان را کمک می‌کند تا سیاست‌های بهتری را برای فراهم سازی زمینه آموزش به این کودکان، اتخاذ نمایید.

از سوی دیگر، در این گزارش گفته شده است که ۸۵ درصد دختران و پسران افغان مکتب ابتدائیه را به اتمام رسانیده اند.

سروی که در سال جاری در مورد وضعیت زندگی مردم افغانستان صورت گرفته بود، نشان می‌دهد که میزان سواد میان جوانان در ۱۲ سال اخیر افزایش یافته است.

بربنیاد این سروی، میزان سواد میان جوانان که از ۱۵ تا ۲۴ سال سن دارد، در ۲۰۰۵ به ۳۱ درصد می‌رسید؛ اما این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۵۴ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG