لینک های دسترسی

Breaking News

کودکان پناهجو در راه اروپا "بیمار روانی" می‌شوند - یونیسف


مریم پناهجوی هشت سالۀ سوری که با برادرش در یک کمپ غیررسمی پناهجویان در یونان به سر می‌برد
مریم پناهجوی هشت سالۀ سوری که با برادرش در یک کمپ غیررسمی پناهجویان در یونان به سر می‌برد

وضعیت ۷۵ هزار پناهجوی گیرمانده در یونان، بلغاریا، هنگری و کشورهای غرب حوزۀ بالکان، که یک سوم آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، نگران کننده بوده و ملل متحد هشدار داده است که اکثر آنان به مشکلات روانی مبتلا شده اند.

صندوق پولی ملل متحد یا یونیسف به گونۀ ویژه وضعیت زنان و کودکانی را نگران کننده خوانده است که در یونان یا کشورهای بالکان گیرمانده و منتظر پیوستن با خانواده‌های شان در سایر کشورهای اتحادیۀ اروپایی هستند.

پس از آنکه ترکیه توافقی را با اتحادیۀ اروپایی به منظور مهار کردن مهاجرت به اروپا امضا و اجرا کرد، اکنون بر بنیاد گزارش یونسیف طی مراحل اسناد پناهجویان در کشورهای ترانزیت- مثل یونان و حوزۀ بالکان – یک تا دو سال را در بر می‌گیرد.

یک سوم پناهجویان گیرمانده در کشورهای ترانزیتی اروپا را کودکان تشکیل می‌دهند
یک سوم پناهجویان گیرمانده در کشورهای ترانزیتی اروپا را کودکان تشکیل می‌دهند

افشان خان، هماهنگ کنندۀ ویژۀ یونیسف در اروپا، کندی روند پیوستن پناهجویان گیرمانده با خوانده‌های شان را زمینه ساز بروز مشکلات روانی و اضطراب در نزد آنان می‌پندارد. او می‌گوید که ملل متحد برای این دسته پناهجویان خدمات روان درمانی را فراهم می‌کند.

اکثر مادران پناهجو که ماه ها و سال‌ها در کشورهای ترانزیتی اروپا گیر مانده اند احساس یاس و درماندگی کرده و به گفتۀ صوفیا زیپلی، وکیل یک نهاد اجتماعی همکار با یونیسف، وضعیت دشوار روانی این مادران بر صحت روانی کودکان شان نیز اثر گذاشته است.

شمار زیاد خانواده های پناهجو از هم جدا و منقسم شده اند، به این معنا که پدر یا عضو دیگر خانواده به کشور مقصود رسیده و باقی اعضای خانواده هنوز هم در یونان، بلغاریا، هنگری یا کشورهای حوزۀ بالکان سرگردان و گیرمانده اند.

روند رسیدگی به درخواست پناهجویان به گفتۀ مسوولان ملل متحد کند و آهسته است
روند رسیدگی به درخواست پناهجویان به گفتۀ مسوولان ملل متحد کند و آهسته است

براساس آماری که ملل متحد ارایه کرده است، در سال گذشتۀ میلادی حدود ۵۰۰۰ درخواست پیوستن با خانواده از سوی پناهجویان تنها در یونان داده شده بود که ۷۰۰ درخواست آن از سوی کودکان بی سرپرست و بدون همراه بود. از این جمله فقط ۱۱۰۷ درخواست کننده موفق به عزیمت به کشور مقصود و پیوستن به خانواده‌های شان شدند.

ملل متحد کشورهای اروپایی را ترغیب کرده است تا پروسۀ پذیرش و طی مراحل درخواست پناهجویان را ساده تر سازد تا خانواده های منقسم شده با هم یکجا شوند.

ملل متحد تعهد کرده است که در ضمن عرضۀ خدمات روانی، با ایجاد مراکز آموزشی و حفاظتی کودکان در یونان، بلغاریا، هنگری و کشورهای حوزۀ بالکان، به وضعیت کودکان مهاجر و پناهجو رسیدگی می کند.

XS
SM
MD
LG