لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: افغان‌ها برای مصالحه و تفاهم آماده شوند


سفیر ایالات متحده امریکا در کابل می‌گوید که ماه‌های آینده برای افغانستان مهم است و افغان‌ها برای مصالحه و تفاهم با طالبان آماده شوند.

جان بس که در مراسم دوصد و چهل ‌و سومین سالروز استقلال ایالات متحده در مقر سفارت این کشور در کابل صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان در ۴۰ سال گذشته "قهرمانان بی‌شماری" را به میدان‌های نبرد فرستاده اما تفاهم‌کنندگان کافی را برای مصالحه معرفی نکرده است.

اعلامیه سفارت امریکا از آقای بس نقل کرده که گفته است: "در جریان چند ماه آینده – ماه‌هایی که فرصتی برای رسیدن به یک توافق سیاسی و انتخاب یک رهبر جدید را فراهم می‌سازد – باید آماده مصالحه و تفاهم باشید".

آقای بس تاکید کرده است که ایالات متحده، ناتو و همکاران شان نمی‌توانند مشکلاتی را حل کنند که سبب متفرق‌شدن افغان‌ها شده است بلکه افغان‌ها خود باید با هم کار کنند و کنار بیایند.

سفیر ایالات متحده افزوده است: "ما نمی‌توانیم نتایج قابل اعتماد از انتخابات ریاست جمهوری را تضمین کنیم، فقط شما می‌توانید این کار را انجام دهید، ما نمی‌توانیم. تصمیم بگیرید که برای ختم جنگ، طالبان با شما و شما با طالبان در کجا و چگونه آمادۀ مصالحه می‌شوید".

این در حالی است که طالبان در جریان هفتمین دور مذاکرات با ایالات متحده در قطر گفته اند که با "اداره کابل منحیث یک حکومت" مذاکره نخواهند کرد.

قرار است مذاکرات بین الافغانی به تاریخ هفتم و هشتم ماه جولای در دوحه برگزار شود. تسهیل کنندگان این مذاکرات - آلمان و قطر- گفته اند که اشتراک کنندگان این نشست از هیچ جناحی نمایندگی نخواهد کرد و حضور شان به گونه انفرادی خواهد بود.

حکومت افغانستان گفته است که در این نشست اشتراک نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG