لینک های دسترسی

Breaking News

دو مقبره با قدامت ۴۰۰ سال در غزنی به آتش کشیده شد


مقامات محلی در ولایت غزنی گفته اند، دیشب دو مقبرۀ تاریخی که حدود ۴۰۰ سال قدامت دارد، یکشنبه شب توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شده است.

این دو آرامگاه در ولسوالی مقر ولایت غزنی در میان مردم عام از احترام خاصی برخوردار بودند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی با تأیید این خبر به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت "افراد ناشناس دو مقبره که مربوط به "بهاالحق بابا" و "ملا ولی نیکه" بودند، در ساحه زرکش ولسوالی مقر به آتش کشیده شده و تحقیقات در این مورد آغاز شده است".

آقای نوری افزود، آتش‌سوزی در این دو مقبره سبب آسیب جدی در گنبدهای آنها شده و گنبد مقبرۀ بهاالحق بابا فروریخته است.

تا کنون هیچ گروهی مسؤولیت این کار را نپذیرفته است؛ اما قبلاً چندین زیارت‌گاه در ننگرهار به آتش کشیده شده بود که مقام‌های محلی این کار را به داعش نسبت داده بودند.

مقامات محلی غزنی گفته اند که تا کنون حضور گروه داعش در این ولایت تثبیت نشده است و ممکن معتادین مواد مخدر به خاطر گرم‌ساختن شان عامل این قضیه باشند.

سخنگوی والی غزنی گفت "آتش‌زدن این دو مقبره مشابهت با کار گروه داعش دارد؛ اما نشانه‌های از موجودیت این گروه در غزنی وجود ندارد".

به گفتۀ مقامات، نیروهای کشفی به صورت جدی دنبال عاملان این رویداد اند و به زودی افرادی که این مقبره‌ها را آتش زده اند، دستگیر خواهند شد.

غزنی از ولایات ناآرام؛ اما تاریخی افغانستان است که گروه‌های مخالف مسلح دولت به شمول مرکز در بسیاری از ولسوالی‌های آن حضور گسترده دارند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG