لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد قتل یک ماین‌پاک توسط داعش را در ننگرهار تقبیح کرد


دفتر هماهنگی امور ماین‌پاکی افغانستان و پروگرام ماین‌پاکی سازمان ملل متحد در افغانستان، در اعلامیه‌ای مشترک، قتل یک ماین‌پاک افغان توسط داعش را در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار با الفاظ شدید تقبیح کرده است.

در اعلامیه آمده است که سه ‌شنبۀ گذشته، افراد وابسته به داعش، به صورت عمدی یک ماین‌پاک افغان، کارمند مؤسسه ماین پاکی اریا را در روستای اغزوی ولسوالی چپرهار در ننگرهار سر بریدند و دو غیرنظامی دیگر را با ضرب گلوله به قتل رساندند.

هنوز هدف قتل این کارمند ماین‌پاکی مشخص نشده است.

بر اساس خبرنامه‌ای دفتر ماین‌پاکی سازمان ملل متحد، داعشیان این ماین‌پاک را با وجود توضیحات وی که برای یک نهاد بشردوستانه در بخش ماین‌روبی کار می‌کند، کشتند.

یگ‌ویل فوس، مسؤول برنامۀ ماین‌پاکی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است "من به شدت از این حملۀ بی‌رحمانه ناراحتم، ماین‌پاکان افرادی اند که روزانه زندگی شان را با خطر مرگ مواجه می‌سازند تا دیگران بتوانند با خیال راحت در ساحات تردد داشته باشند. همه باید به کار آنها احترام بگذارند و مصؤونیت شان باید تضمین گردد".

به گفتۀ دفتر ماین‌پاکی سازمان ملل متحد در افغانستان، ماین‌پاکان بهای سنگینی را در سال گذشتۀ میلادی پرداخته اند. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد، ۲۰ رویداد جداگانۀ حمله و تهدید بر ماین‌پاکان را که منجر به ۹ کشته و ۱۰ زخمی شده؛ ثبت کرده است.

از سوی دیگر، پروگرام ماین‌پاکی سازمان ملل به نقل از محمدشفیق یوسفی، مدیر هماهنگی ادارۀ ماین‌پاکی گفته است که حمله بر ماین‌پاکان عواقب جدی و غیرقابل انکار به غیرنظامیان و جوامع محلی دارد؛ چون به باور وی ماین‌پاکان با کارشان جوامع محلی را مصؤون می‌سازند.

او تأکید کرده است "تلفات افراد ملکی ناشی از ماین‌ها، مواد منفجرناشده جنگ‌ها، مواد انفجاری تعبیه‌شده رو به افزایش است، طوری که ماهانه حد اوسط ۱۵۲ تن جان می‌دهند یا عضوی از بدن خود را از دست می‌دهند".

این دو اداره از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته اند که هدف قراردادن ماین‌پاکان را متوقف سازند و زمینۀ ماین‌روبی را در ساحه به آنان فراهم کنند.

بر بنیاد اعلامیه‌، ماین‌پاکان افراد ملکی اند، نظر به قوانین بین‌المللی حمله بر غیرنظامیان ممنوع است و حمله بر آنان جنایات جنگی شمرده می‌شود.

پروگرام ماین‌پاکی از دو دهۀ گذشته در افغانستان جریان دارد؛ اما اکنون نیز این کشور در جهان مملو از ماین شمرده می‌شود.

در حال حاضر، ۷۰۰۰ ماین‌پاک در مؤسسات مختلف ماین‌روبی کار می‌کنند و افغانستان توقع دارد که تا سال ۲۰۲۳ میلادی عاری از ماین گردد.

اما به گفتۀ مقام‌های مؤسسات ماین‌پاکی این کار ممکن به نظر نمی‌رسد؛ چون برعلاوۀ ماین‌های باقی‌مانده از دوران اشغال سربازان اتحاد شوروی وقت، اکنون نیز گروه‌های مسلح مخالف دولت، مناطق را ماین‌گذاری می‌کنند و این مسأله فراراه رسیدن افغانستان به هدفش در بخش ماین‌پاکی، سدی ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG