لینک های دسترسی

Breaking News

روزانه ۴۰ هزار شهروند افغان تذکره می‌گیرند


تذکره‌های کاغذی در حالی توزیع می‌شوند که هنوز هم اختلافات درونی حکومت روی تذکره‌های برقی حل نشده است
تذکره‌های کاغذی در حالی توزیع می‌شوند که هنوز هم اختلافات درونی حکومت روی تذکره‌های برقی حل نشده است

همایون محتاط، رئیس عمومی ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان، تایید کرد که هر روز در این کشور بین ۳۰ تا ۴۰هزار شهروند افغان تذکره تابعیت می‌گیرند.

آقای محتاط روز چهارشنبه در یک نشست مشورتی کمیسیون مستقل انتخابات که احزاب سیاسی و اعضای نهادهای مدنی فراخوانده شده بود، گفت، تقاضای اخذ تذکره در افغانستان افزایش یافته است.

او گفت "ما در ۴۲۲ واحد اداری افغانستان مراکز فعال داریم و هر روز از ۳۰هزار تا ۴۰هزار تذکره توزیع می‌شود".

آقای محتاط افزود که به منظور تسریع روند توزیع تذکره برای واجدان شرایط رای‌دهی در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی، چهارهزار و ۹۰۰ مامور جدید در ۴۲۲ واحد اداری افغانستان استخدام خواهند شد.

به گفتۀ وی، برعلاوۀ موجودیت دفاتر توزیع تذکره در هر ولسوالی، سه مرکز سیار را نیز ایجاد خواهند کرد.

رئیس عمومی ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان در مورد جلوگیری از جعل تذکره به اشتراک‌کنندگان این نشست اطمینان داد و گفت که این اداره ۲۲هزار کتاب اساس را که معلومات ۳۰میلیون شهروند افغان در آن درج شده، به شکل دیجیتلی در آورده است و هرگاه شخصی تذکره را جعل کند، بر بنیاد معلومات اسناد دیجیتلی جلو جعل گرفته خواهد شد.

در این نشست، یکی از کتاب‌هایی فهرست رای‌دهندگان در انتخابات پیش‌رو نیز در معرض دید رسانه‌ها قرار داده شد. این کتاب‌ها در شهر دوبی امارات متحدۀ عربی چاپ شده اند.

در همین حال، گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان، گفت که این کتاب‌ها به زودی از دوبی به کابل منتقل خواهد شد که همزمان با توزیع حدود ۱۰میلیون تذکره کاغذی جدید، نام‌های رای‌دهندگان نیز نوشته خواهد شد.

وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات افغانستان، گفته است که این نهاد برای ترتیب فهرست رای‌دهندگان و برگزاری انتخابات، ۳۲هزار کارمند جدید را به زودی استخدام خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات گفته است که ترتیب فهرست رای‌دهندگان و توزیع تذکره کاغذی ۲۹ میلیون دالر امریکایی هزینه دارد.

حکومت افغانستان در حالی ده میلیون تذکره کاغذی جدید را توزیع می‌کند که پیش از تصمیم گرفته بود تا برای شفافیت، قبل از برگزاری انتخابات، تذکره الکترونیکی را توزیع کند.

اما به دلیل اختلاف درونی حکومت روی توزیع تذکرۀ الکترونیکی، هنوز روند توزیع این گونه تذکره آغاز نشده است.

XS
SM
MD
LG