لینک های دسترسی

Breaking News

رانلد نیومن :'مذاکره با طالبان صورت گیرد ولی مبارزه با آنان متوقف نشود'


آرشیف
آرشیف

مقامات استخبارات و یک قوماندان ارشد طالبان پاکستانی گفته اند که مذاکرات صلح را آغاز کرده اند. اما تا کنون واضح نیست که آیا گفتگو های مقدماتی نتایج ملموسی در پی خواهد داشت یا نه و آیا طالبان پاکستانی روی این معامله به قدر کافی متحد اند یا خیر.

طالبان پاکستانی به مثابۀ اقدامی برای ایجاد فضای اعتماد و پیشبرد روند صلح با حکومت پاکستان چندی قبل پنج مامور ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا ISI را آزاد کرده و آتش بس را با قوای نظامی پاکستان اعلام کردند.

رانلد نیومن، رئیس اکادمی دپلوماسی امریکایی و سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان پلان آتش بس را کارآ نداسته و با اشاره به گذشته آن را زمینه ساز تمرکز بیشتر طالبان در افغانستان می داند.

" به نظر من مذاکره صورت بگیرد ولی قامت خم نکند، ما در گذشته شاهد آتش بس ها بوده ایم که یا کارآ نبود و یا هم زمینه را برای تمرکز بیشتر طالبان در افغانستان مهیا ساخت. این یک انکشاف جالب است ولی تمایل به مبارزه و تمایل به مذاکره نباید فروکش کند."

طالبان پاکستانی برای صلح و مذاکره با قوای نظامی پاکستان شرایطی را نیز پیشنهاد کرده اند که در آن جمله خروج اردوی پاکستان از مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان، ادارۀ این مناطق توسط شبه نظامیان محلی، پرداخت غرامت از سوی حکومت پاکستان برای خسارات ناشی از عملیات قوای نظامی آن کشور در وزیرستان جنوبی، رهایی طالبان محبوس و آزادی سفر رهبران آن گروه در سراسر پاکستان؛ شامل می باشد.

به باور آقای نیومن، این شرایط پیشنهادی طالبان پاکستانی سبب افزایش سطح خشونت ها در افغانستان خواهد شد.

"آخرین مورد چنین توافق، تحت نام موافقتنامۀ وزیرستان در سال 2006 صورت گرفت که در آن زمان حملات و نفوذ طالبان در افغانستان سه برابر شد و سپس در سطح بلند باقی ماند، من با دادن چنین آزادی ها برای طالبان پاکستانی کاملاً مخالف استم."

به گفتۀ آقای نیومن، رسیدگی به شرایط طالبان پاکستانی برای واشنگتن و کابل که در جنگ علیه طالبان و متحدین آنها قرار دارند قابل قبول نیست، ولی مذاکره هرچند زمانگیر هم است باید صورت گیرد.

" مذاکره روندی است که زمان طولانی را در بر می گیرد، طرفین با خواست های همدیگر چانه زنی می کنند. برای یک روند بسیار طولانی باید آماده بود، اگر موضوع حایز اهمیتی باشد که روی آن مذاکره صورت گیرد باید مذاکره شود، ولی مبارزه با طالبان نباید متوقف شود."

آقای نیومن سفیر پیشین ایالات متحده ابراز امیدواری می کند که حکومات افغانستان و پاکستان به طور منصفانه روند مصالحه و مذاکره را با طالبان به عنوان معضل مشترک بنگرند، تا به نتایج ثمر بخشی دست یابند.

در همین حال بعضی کارشناسان استدلال می کنند که طالبان پاکستانی به چندین گروه متفاوت تقسیم شده اند که این امر می تواند برای توافق فراگیر صلح در آن کشور دشواری ایجاد کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG