لینک های دسترسی

Breaking News

ابعاد حقوقی امضای توافقنامه امنیتی چیست؟


یک حقوقدان افغان می گوید از نظر حقوقی، توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن باید از سوی رئیس جمهور افغانستان به امضا برسد.

نصرالله استانکزی، استاد پوهنخی حقوق و علوم سیاسی و مشاور حقوقی رییس جمهور افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت درصورتیکه شورای ملی افغانستان این توافقنامه را تایید کند، رئیس جمهور باید آن را امضاء کند.

آقای استانکزی می گوید از لحاظ حقوقی، اگر رئیس جمهور صلاحیت امضای توافقنامه را به یکی از مقام های حکومتی بسپارد، در آن صورت این توافقنامه به تفاهمنامه تبدیل خواهد شد که برای تایید به شورای ملی فرستاده نمی شود.

در حالیکه در لویه جرگه مشورتی دولت افغانستان و امریکا به شمول ناتو این معامله را به عنوان یک توافقنامه قبول کرده اند ولی اخیراً، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و اندرس فو رسموسن، سرمنشی ناتو اظهار کرده اند که این توافقنامه را می تواند یکی از مقام های دیگر افغانستان، به امضا برساند.

تبعات این موضوع را در مصاحبه صفیه حساس با آقای استانکزی را اینجا می توانید بشنوید.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG