لینک های دسترسی

Breaking News

دنفورد: طالبان پس از رمضان بیشتر شورشگری می کنند


جوزف دنفورد، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان می گوید که امضای موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه میان ایالات متحده و افغانستان پیام روشنی را هم برای طالبان و هم برای مردم افغانستان می فرستد که با وصف خروج نیرو های خارجی از افغانستان، جامعۀ بین المللی به تعهدات خود برای تامین ثبات در آن کشور متعهد است.

"ما در مسیر درست تغییرماموریت خود در ختم سال ۲۰۱۴ قرار داریم و به ماموریت مان بعد از سال ۲۰۱۴ گذار خواهیم کرد. با وجود این با همقطاران افغان خود تا سال ۲۰۱۴ همکار بوده و درآن ساحات که نیاز به کار بیشتر دارد، فعالیت های خود را ادامه می دهیم."

آقای دنفورد به آسوشیتدپرس گفت که سربازان افغان قادر به مبارزه بر ضد شورشگری طالبان خواهند بود اما به گفتۀ این جنرال امریکایی، 352 هزار سرباز افغان پس از خروج قوای خارجی، هنوز هم به آموزش و مشاورت نیاز خواهند داشت.

"انتظار می بریم که طالبان در روز های پس از رمضان بیشتر شورشگری کنند. فکر کنم آنان پی برده اند که برخی تصامیم مهم در ماه های آینده اتخاذ خواهد شد و آنان به گونۀ قطع می خواهند که درکی از ناامنی را در افغانستان ایجاد کنند. توقع داریم که نیرو های افغان در مقابل حملات طالبان انعطاف پذیر باشند. می دانیم که آنان نیاز به کمک های بیشتر دارند و ما یقینا در این راستا کمک کوشا
اسیتم."
اما جنرال عتیق الله امرخیل، تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید در موافقتنامه امینتی میان ایالات متحده امریکا و افغانستان مسائل مبهمی وجود دارد که باعث نگرانی های مردم شده است.

آقای امرخیل می گوید که هدف اصلی حاکم شدن افغان ها بر وضعیت آینده در سرتاسر افغانستان بوده و امریکا باید تضمین دهد که یکجا با جامعه جهانی در کنار مردم افغانستان قرار خواهند داشت.

یگانه نگرانی مردم افغانستان و جامعۀ جهانی توانمندی نیرو های افغان در رویارویی با شورشیان بعد از خروج نیرو های نظامی از افغانستان می باشد.

آقای امرخیل توانمندی های نیرو های افغان را استوار بر سه عنصر می داند که عبارت از تعلیم و تربیه خوب، اکمالات لوژستیکی همه جانبه و موجودیت رهبریت قوی در قوت های مسلح افغان است.

آقای امرخیل علاوه می کند که این توانمندی ها مربوط به همکاری های خارجی ها با افغانستان می باشد.

مقامات ایالات متحده ماه گذشته به همتایان افغان خود تا ماه اکتوبر وقت داد که دربارۀ امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی به یک نتیجۀ برسند و گرنه جانب ایالات متحده در زمینه به طور یک جانبه تصمیم گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG