لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: افغانستان یک منطقۀ خطرناک است


Api dan asam membumbung dari sumur-sumur minyak yang dibakar oleh kaum militan Islamic State sebelu mereka meninggalkan kawasan produsen minyak di Qayyara, Irak.
Api dan asam membumbung dari sumur-sumur minyak yang dibakar oleh kaum militan Islamic State sebelu mereka meninggalkan kawasan produsen minyak di Qayyara, Irak.

بارک اوباما می گوید که افغانستان "تا هنوز هم یک منطقۀ خطرناک است" و شورشیان "به حملات بزدلانۀ انتحاری علیه غیرنظامیان" ادامه می دهند.

رئیس جمهور امریکا در کنفرانس خبری با همتای افغان خود در قصر سفید گفت "آقای غنی به دنبال اصلاحات به منظور تقویت هرچه بیشتر نیرو های امنیتی افغان به شمول احترام به حقوق بشری می باشد."

رئیس جمهور امریکا ضمن قدردانی از توانمندی نیرو های امنیتی افغان تاکید کرد که آنان از طالبان و شبکۀ حقانی بهتر تجهیز بوده و قادر به دفاع از کشور شان می باشند.

آقای اوباما علاوه کرد که با کانگرس امریکا کار می کنند تا تمویل ۳۵۲ هزار نیروی امنیتی افغان را تا ۲۰۱۷ میلادی حفظ کنند و در کنار آن عملیات هدفمند مبارزه علیه دهشت افگنی را در سال های آینده انجام خواهند داد.

رئیس جمهور اوباما با تعین شمار نیرو های امریکایی در افغانستان گفت "تا ختم ۲۰۱۵ به تعداد ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور خواهد داشت که وظیفۀ آموزش، مشوره دهی و مساعدت نیرو های افغان را به عهده خواهد گرفت."

رئیس جمهور امریکا تاکید کرد که شمار این نیرو ها به تدریج کم شده و تصمیم در مورد تعداد سربازان امریکایی برای تامین امنیت سفارت آن کشور در کابل، پس از ۲۰۱۶، در اواخر سال ۲۰۱۵ گرفته خواهد شد.

آقای اوباما ضمن انتقاد از عدم ارزیابی رئیس جمهور کرزی در مورد نقاط ضعف و قوت سربازان افغان، از تشریک مساعی رهبران حکومت جدید افغانستان برای ثبات سیاسی، امنیتی و تلاش آنان برای آوردن اصلاحات ستایش کرد.

رئیس جمهور اوباما گفت که حضور رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان نشان دهندۀ پیشرفت افغانستان بوده و دو رهبر افغان "با ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی خود، زمینۀ نخستین انتقال سیاسی صلح آمیز را در تاریخ افغانستان مساعد ساختند."

در نشست میان روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده به روز سه شنبه در قصرسفید، روی چهار موضوع توافق صورت گرفته است که شامل حفظ همکاری نزدیک امنیتی، حمایت از روند مصالحۀ به رهبری افغان ها، ادامۀ حمایت از حکومت وحدت ملی در راستای خدمت واقعی به مردم افغانستان و ادامه از انکشاف افغانستان که نشاندهندۀ ثبات و پیشرفت زندگی مردم افغانستان است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ضمن قدردانی از قربانی سربازان امریکایی در افغانستان از کمک ایالات متحده به کشورش ابراز امتنان کرد و تاکید ورزید که خون سربازان امریکایی "نباید هدر برود."

رئیس جمهور افغانستان گفت "انعطاف پذیری امریکا برای بطی ساختن روند خروج از افغانستان در سال ۲۰۱۵ تضمین کنندۀ منافع ملی هر دو کشور است و از آن استفادۀ اعظمی صورت خواهد گرفت."

آقای غنی گفت که حکومت وحدت ملی "ارادۀ مردم افغانستان است و منافع ملی را بالاتر از منافع شخصی خود می داند."

آقای اوباما گفت "با ختم ماموریت محاربه یی ما و حکومت جدید در افغانستان روابط میان دو کشور وارد یک صفحۀ تازۀ می شود."

مصالحه و نقش امریکا در آن

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد که مصالحه و حل و فصل سیاسی مسایل، کوتاه ترین راه برای تحقق خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان بوده که از یکطرف منافع بین المللی را تامین می کند و از طرف دیگر صلح در افغانستان و امنیت ملی ایالات متحده را حفظ می کند.

آقای اوباما گفت که ایالات متحده از روند صلح که رهبری آن به دوش حکومت افغانستان باشد، حمایت می کند.

آقای غنی گفت "دهشت افگنی از اسلام نمایندگی نمی کند و حکومت وحدت ملی در بُعد منطقه یی گام های مستحکمی را برداشته است."

رئیس جمهور افغانستان گفت که صلح اولویت افغانستان است و اکنون در مورد آن داوری پیش از وقت نمی کند، اما تحقق صلح نیاز دارد کشور های منطقه باید در مبارزه با دهشت افگنی در کنار هم قرار گیرند.

آقای غنی به صورت مشخص گفت "تامین صلح ساده نیست" و مستلزم قربانی می باشد.

محمد اشرف غنی تاکید کرد "فضای روابط امریکا و افغانستان تغییر یافته و اکنون واشنگتن، کابل را متحد قابل اعتماد می داند."

رئیس جمهور غنی در جریان کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد صلح با طالبان گفت "هرآن مشکل سیاسی که ما را از هم جدا ساخته است باید به زودترین فرصت حل شود. ما به تامین صلح متعهد استیم و امریکا نیز توافق کرده است که روند صلح افغانستان از سوی افغان ها رهبری شود."

اما آقای غنی تاکید ورزید که با آن گروه های که در افغانستان مصروف جنگ نیابتی اند، مذاکرات صلح را انجام نمی دهند.

قرار است رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه در برابر نمایندگان هر دو مجلس کانگرس سخنرانی کند. او به صدای امریکا گفته بود که از کانگرس ایالات متحده خواهد خواست تا به کمک های خود به افغانستان هرچه بیشتر ادامه دهد.

هیأت افغان روز پنجشنبه به نیویارک خواهد رفت جاییکه با نمایندگان کشور ها در ملل متحد دیدار و گفتگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG