لینک های دسترسی

Breaking News

قصرسفید: 'گزینۀ صفر' یا خروج کامل، تصمیم فوری نیست


جی کارنی سخنگوی قصر سفید
جی کارنی سخنگوی قصر سفید
جی کارنی سخنگوی قصر سفید به روز سه شنبه گزارشاتی را رد کرد که گویا باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، تمام عساکر امریکایی را تا اخیر سال آینده از افغانستان بیرون میکند.

کارنی گفت که 'گزینه صفر' یا خروج کامل نیروها، یکی از چندین پلان احتمالی، پس از ختم جنگ در افغانستان بوده و رئیس جمهور اوباما برای تصمیم فوری در این رابطه تحت هیچ گونه فشار قرار ندارد.

کارنی افزود:"میخواهم یک موضوع را پیرامون گزارش امروز واضح سازم که این یک تصمیمی نیست که به زودی اتخاذ گردد. ما در مورد یک نیروی بالقوۀ صحبت میکنیم که در مدت یک سال و شش ماه دیگر باقی خواهد ماند. پس این مباحثات است که جریان دارد."

کارنی همچنان گزارش نیویارک تایمز را رد کرد که در آن گفته شده بود که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده پس از صحبت تیلیفونی دوامدار با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در ماه جون، به ستوه آمده است 'گزینه صفر' یا خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را مورد ملاحظه قرار داده است.

او گفت:"ما در گذشته نیز اختلاف نظر های داشته ایم و در آینده نیز خواهیم داشت و هیچ سوالی در این رابطه وجود ندارد. اما توافق مرکزی ما در رابطه آیندۀ افغانستان است که یک آیندۀ ثابت، دموکراتیک و امن میباشد.

از جانب دیگر ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز گزارش نیویارک تایمز را رد کرده گفته است که موضوع خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان در جریان مذاکرات دوجانبه، به گونۀ یک احتمال نیز طرح نشده است.

کارنی میگوید که رئیس جمهور اوباما پس از کنفرانس تیلیفونی ماه جون با رئیس جمهور افغانستان صحبت نکرده است اما به نظر میرسد که دو رهبری در آیندۀ نزدیک با صحبت کنند.

قصر سفید به کرات گفته است که امریکا پس از سال ۲۰۱۴میلادی و خروج نیروهای محاربوی، با افغانستان متعهد باقی میماند.

بن رادیز معاون مشاور امنیتی ملی رئیس جمهور اوباما درماه جنوری گفت که ایالات متحده زمانی "گزینه صفر" را مورد ملاحظه قرار خواهد داد که اهداف آن در افغانستان بر آورده شود.

او افزود که ایالات متحده در افغانستان دو هدف - سرکوبی و ریشه کن سازی القاعده و تعلیم و آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان - را دنبال میکند.
XS
SM
MD
LG