لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم کمک‌های غذایی امریکا برای ساکنان غزه


فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز جمعه ۲۹ مارچ (۱۰ حمل) از تداوم کمک‌رسانی هوایی به ساکنان غیرنظامی غزه خبر داد.

براساس بیانیه سنتکام، حوالی ساعت ١٢ و ١٧ دقیقه بعد از ظهر جمعه به وقت محلی، دو فروند هواپیمای سی-١٧ نیروی هوایی ایالات متحده در عملیاتی با مشارکت سربازان متخصص در زمینه کمک‌رسانی هوایی، بیش از ۴۶ هزار وعده غذایی را به ساکنان شمال غزه رساندند.

بیانیه سنتکام افزوده که در جریان این عملیات، ۲۶ بسته حامل مواد غذایی در دریای مدیترانه فرود آمدند.

سنتکام در بیانیه خود افزوده که عملیات روز جمعه وزارت دفاع امریکا بخشی از تلاش‌های مستمر این کشور و شرکایش برای کاهش آلام و دردهای غیرنظامیان در غزه است و برنامه‌ریزی برای تداوم کمک‌رسانی هوایی ادامه دارد.

امریکا روز دوشنبه گذشته نیز ۵۰ هزار وعده غذایی را در چارچوب عملیات کمک‌رسانی هوایی تحویل ساکنان غزه داده بود.

اردوی ایالات متحده امریکا به دستور جو بایدن، رییس جمهور آن کشور، در اوایل ماه مارچ عملیات کمک‌رسانی هوایی به ساکنان غزه را به منظور کاهش آلام و رنج‌های ساکنان این باریکه پرجمعیت آغاز کرد و از آن هنگام صدها هزار وعده غذایی را به غیرنظامیان ساکن غزه تحویل داده است.

ایالات متحده طی ماه‌های گذشته بارها از اسراییل خواسته است تا اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه را بدهد.

در تازه‌ترین مورد، محکمهٔ بین المللی عدالت روز پنجشنبه ۲۸ مارچ (نهم حوت) به اسراییل حکم کرد که بدون تاخیر کمک‌های بشری فوری به غزه را تضمین کند.

این محکمه گفته است که فلسطینی‌ها بیش از این با خطر قحطی مواجه نبوده، بلکه در واقع از قحطی رنج می‌برند.

محکمهٔ بین المللی عدالت گفته است که "اسراییل باید تمام اقدامات لازم و موثر برای تضمین ارایهٔ بدون مانع... خدمات اساسی و کمک های بشردوستانه ضروری فوری" در غزه را انجام دهد که به گفتهٔ قضات این محکمه، شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی، برق، نفت، سرپناه، البسه، ضروریات بهداشت، دوا و مراقبت‌های صحی برای فلسطینی‌ها در سراسر غزه می‌شود.

اسراییل می‌گوید با ارسال کمک موافق است، اما این کمک‌ها باید قبل از ورود، مورد بازرسی قرار گیرند و نباید در دست نیروهای حماس بیفتد.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲۵۵۰ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG