لینک های دسترسی

Breaking News

بحث در مورد افغانستان؛ چین از امریکا، روسیه و پاکستان میزبانی می‌کند


نمایندگان "توریکا پلس'' در اسلام آباد، پایتخت پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
نمایندگان "توریکا پلس'' در اسلام آباد، پایتخت پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

چین در جریان هفتهٔ جاری در نشست "توریکا پلس" در مورد افغانستان میزبان روسیه، امریکا و پاکستان خواهد بود.

ریاست این نشست را وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین بر عهده دارد. امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان و دپلومات‌های پاکستان، ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، اندونیزیا و قطر نیز در این نشست اشتراک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است ایالات متحده می‌داند که چین از نمایندگان طالبان نیز دعوت کرده است تا در ملاقات که قرار است در منطقهٔ توسیچی برگزار شود، اشتراک کنند.

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر امروز از جامعهٔ جهانی خواست تا معافیت سفر رهبران طالبان را در واکنش به تصمیم این گروه برای مسدود نگهداشتن مکاتب دختران،‌ پایان دهد.

رویترز به استناد گزارش خبرگزاری انترفکس روسیه گزارش داده است که سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجهٔ روسیه، روز سه شنبه به منطقهٔ توسیچی چین رسید.

خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گزارش داده است که تام وست، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای افغانستان نیز در این نشست اشتراک می‌کند.

این نشست در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان نه تنها با مشکل اقتصادی دست و گیربان است بلکه پس از مسلط شدن طالبان و کاهش کمک‌ها وضعیت بشری در این کشور جنگ زده وخیم تر شده است.

نشست اعضای "توریکا پلس'' همچنین در حالی برگزار می‌شود که رهبران طالبان برخلاف تعهد قبلی‌شان از بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم خودداری کردند، اقدامی که از سوی جامعهٔ بین‌المللی محکوم شد.

مسدود نگهداشتن مکاتب دختران موجب شد تا مقام‌های ایالات متحده گفتگوی خود با طالبان را در دوحه، پایتخت قطر، لغو کنند و سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا هشدار داده است که تصمیم طالبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران، ممکن موجب خواهد شد تا واشنگتن تعامل خود را با طالبان تغییر بدهد.

رویترز از قول سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گزارش داده که ایالات متحده به این باور است تا با سایر اعضای "توریکا پلس" در مورد تعهد طالبان برای تشکیل یک حکومت همه شمول،‌ همکاری در بخش مبارزه بر ضد دهشت افگنی و بازسازی اقتصادی افغانستان صحبت کند.

ونگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت که ملاقات اعضای "توریکا پلس" در حالی صورت می‌گیرد که وزیران خارجهٔ همسایه‌های افغانستان به روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در ولایت شرقی آنهویی چین با هم ملاقات می‌کنند.

XS
SM
MD
LG