لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و اسراییل یونسکو را ترک کردند


ایالات متحده و اسراییل از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خارج شدند.

امریکا دلیل خروج خود را "جانبداری ضد اسراییلی" یونسکو گفته است.

یونسکو که مقر آن در پاریس است، پس از پایان جنگ جهانی دوم به منظور حفاظت از میراث های فرهنگی و طبیعی جهان ایجاد شد. ایالات متحده حدود ۲۰ در صد بودجه این سازمان را پرداخت می کرد و خارج شدن آن کشور می تواند ضربه بزرگ مالی به یونسکو تلقی شود.

هیتر نارت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که تصمیم ترک کردن یونسکو توسط امریکا به آسانی گرفته نشده است.

خانم نارت گفت: "این تصمیم بازتاب دهنده نگرانی های ایالات متحده در پیوند به عقب ماندگی های روز افزون در یونسکو، نیاز برای آوردن اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه جانبداری های ضد اسراییلی است."

ساعاتی پس از اعلام این تصمیم واشنگتن، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل نیز گفت که کشورش یونسکو را ترک می کند.

آقای نتنیاهو تصمیم واشنگتن مبنی بر خارج شدن از یونسکو را یک اقدام "دلیرانه و اخلاقی" توصیف کرد.

ایرینا بوکووا، رئیس عمومی یونسکو از خارج شدن امریکا و اسراییل از آن سازمان ابراز تاسف کرد و گفت: "در حالیکه درگیری ها سبب از هم پاشیدن جوامع در سراسر جهان می شود، جای بسیار تاسف است که ایالات متحده از آن اداره ملل متحد خارج می شود که آموزش را برای صلح ترویج می کند و فرهنگ های مورد تهاجم را حفاظت می نماید."

پس از آنکه یونسکو در سال ۲۰۱۱ به فلسطین عضویت کامل آن سازمان را داد، ایالات متحده از تمویل یونسکو دست کشید.

قرار است تصمیم خروج امریکا از یونسکو در دسمبر ۲۰۱۸ عملی گردد.

در همین حال، روسیه از تصمیم امریکا مبنی بر ترک کردن یونسکو ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه با نشر اعلامیه یی گفت این تصمیم امریکا روند تطبیق شماری از پروژه های مهم یونسکو را مختل خواهد ساخت.

در این اعلامیه آمده است که فعالیت های یونسکو اخیراً "بیش از حد سیاسی" شده است و مسکو انتظار دارد تا با روی کار آمدن رئیس عمومی جدید یونسکو این وضعیت تغییر کند و تمرکز یونسکو تنها بر مسایل بشری باشد.

XS
SM
MD
LG