لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد و ملا برادر مذاکرات قطر را دیرتر آغاز کردند


مذاکرات میان نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و نمایندگان طالبان ناوقت شام یک شنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) پس از آن آغاز شد که نمایندگان طالبان در جریان روز با همدیگر بحث کردند.

رهبری این مذاکرات را از جانب ایالات متحد زلمی خلیلزاد و از جانب طالبان، ملا عبدالغنی برادر بر عهده دارند.

سهیل شاهین، سخنگوی نمایندگی سیاسی طالبان در قطر به خبرنگاران گفت که بحث عمدۀ مذاکرات امروزی، تعین جدول زمانی خروج نیروها از افغانستان خواهد بود.

اما آقای خلیلزاد دیروز در صفحۀ تویتر اش نوشته بود که خروج نیروهای بین المللی از افغانستان بر اساس شرایط موجود در منطقه صورت خواهد گرفت نه، در توافقنامۀ با طالبان.

او نوشته است: " ما به دنبال یک توافقنامۀ صلح هستیم نه توافقنامه خروج، توافقنامۀ صلحی که زمینه خروج را مساعد سازد. حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط می‌باشد و هر گونه خروج هم وابسته به شرایط خواهد بود."

آقای خلیلزاد در یک تویت دیگر گفته است که طالبان چنین وانمود کرده اند که می‌خواهند توافق میان دو طرف نهایی شود و ایالات متحده نیز به یک توافق خوب آماده است.

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز یک‌شنبه ۴ اگست (۱۳ اسد) گفت که واشنگتن به خروج از افغانستان مایل است، اما نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به سکوی حملات علیه ایالات متحده تبدیل شود.

آقای پمپیو امروز در سدنی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع آسترالیا گفت: " دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به گونه آشکار گفته است که به یک راه حل دپلوماتیک در افغانستان تمایل دارد؛ راه حلی که اجازه دهد منابع خویش در افغانستان را کاهش دهیم و در عین زمان اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هیچ زمانی، دیگر به سکوی حملات علیه ایالات متحده امریکا تبدیل نشود."

طالبان تا حال برای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان، تمایل نشان نداده اند؛ اما حکومت افغانستان می‌گوید که آمادۀ مذاکرات مستقیم با طالبان است.

حکومت افغانستان هفته گذشته از تعین یک هیات ۱۵ نفری برای مذاکرات مستقیم با طالبان نیز خبر داده است.

دور هشتم مذاکرات میان نمایندۀ ایالات متحده و طالبان در قطر دیروز آغاز شده است و هر دو طرف امیدوار اند در اخیر این دور مذاکرات به توافقی دست یابند.

XS
SM
MD
LG