لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا، ایران را به حمله بر نفت‌کش اسراییلی متهم کردند


کشتی نفت‌کش مرسر ستریت روز پنجشنبه گذشته در سواحل عمان هدف حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین قرار گرفت
کشتی نفت‌کش مرسر ستریت روز پنجشنبه گذشته در سواحل عمان هدف حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین قرار گرفت

ایالات متحدۀ امریکا و بریتانیا، ایران را به حملۀ مرگبار بر کشتی نفت‌کش اسراییلی در سواحل عمان متهم کردند، هرچند ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

کشتی نفت‌کش "مرسر ستریت" روز پنجشنبه گذشته در شمال اقیانوس هند در سواحل عمان هدف حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین قرار گرفت که در این رویداد دو عملۀ این کشتی –یک بریتانیایی و یک رومانیایی– کشته شدند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه دوم اگست (دهم اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته است: "پس از بررسی اطلاعات دست داشته، مطمین استیم که ایران این حمله را انجام داده است. با شرکای خود سرگرم کاریم تا اقدامات آینده را غور کرده و با حکومت‌ها منطقه و فراتراز آن در مورد پاسخ مناسب، که در حال وقوع است، مشورت کنیم."

حکومت بریتانیا نیز روز یکشنبه ایران را به انجام این حمله متهم کرد و آن را "حملۀ غیرقانونی و بی‌رحمانه" عنوان کرد.

دامینیک راب، وزیر خارجۀ بریتانیا با نشر بیانیه‌ای گفت: "معتقدیم که این حمله عمدی، حساب‌شده و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی ایران بود...بریتانیا در پیوند به پاسخ هماهنگ به این حملۀ ناپذیرفتنی، سرگرم کار با شرکای بین‌المللی است."

آقای راب گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران با چند درون (طیارۀ بی‌سرنشین) این حمله را انجام داده است.

ساعاتی پیش از واکنش امریکا و بریتانیا به این حمله، نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل نیز ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و گفت: "ما می‌دانیم چگونه پیام ما را به ایران برسانیم."

با اینحال، ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده و اتهامات وارده بر خویش را "واهی" و "فرافکنی" اسراییل عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG