لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای ایجاد ثبات در مناطق تصرف شده از داعش


جمعی از عراقی ها در بغداد که از تصرف شهر موصل به سرور پرداخته اند.
جمعی از عراقی ها در بغداد که از تصرف شهر موصل به سرور پرداخته اند.

ایالات متحده و متحدینش در مبارزه علیه گروه داعش، فشار های جهانی را علیه دهشت افگنان و جلب حمایت منابع بیشتر افزایش می دهند.

هدف این اقدامات، به ویژه پس از موفقیت اردوی عراق در آزاد سازی شهر موصل، تلاش برای ایجاد ثبات در مناطق تصرف شده از داعش عنوان شده است.

بریت مک گروک، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای ائتلاف مبارزه علیه گروه داعش، روز پنجشنبه گفت "قسمیکه در موصل انجام دادیم، در نبرد هفته ها و ماه های آینده، برنامۀ باثبات سازی ما، در موازی با جنگ پیش خواهد رفت."

مقامات ارشد حدود ۳۰ عضو کلیدی ائتلاف جهانی مبارزه با داعش، به تعقیب دو روز گفتگو با ۷۲ عضو ائتلاف علیه آن گروه دولت اسلامی، روز پنجشنبه در شهر واشنگتن دی سی ملاقات کردند.

آقای گروک گفت "ما ۱۰۰ ساحۀ مهمی را در داخل و اطراف موصل مشخص ساختیم که به ثبات نیاز دارد. در آن مناطق توجه فوری برای ماین پاکی و احیای مجدد صورت خواهد گرفت."

بریت مک گورک، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در ائتلاف مبارزه علیه گروه داعش
بریت مک گورک، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در ائتلاف مبارزه علیه گروه داعش

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده گفت که آزاد سازی شهر موصل عراق "پایان جنگ نیست".

ملاقات روز پنجشنبه روی تسریع تلاش ها به منظور عقب راندن جنگجویان جهادی از مناطق باقیمانده تحت کنترول گروه داعش در سوریه و عراق متمرکز بود.

در میان کشور های که تازه به ائتلاف مبارزه علیه داعش پیوستند سه کشور افریقایی چاد، نایجر و جیبوتی می باشند.

مقامات امریکایی گفته اند که از هر عضو ائتلاف مبارزه با داعش خواسته اند تا مناطق جدیدی را که باید در آنجا کار صورت گیرد، شناسایی و مشخص سازند.

آقای مک گورک گفت "تا امروز به عنوان یک ائتلاف، ایالات متحده امریکا نزدیک به سه بر چهار حصۀ تمام منابع نظامی مورد نیاز را برای شرکای مان در میدان جنگ، فراهم کرده است."

اعلام کمک های بشری به عراق

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی، روز پنجشنبه مبلغ ۱۱۹ میلیون دالر اضافی را برای کمک های بشری در عراق اعلام کرد که با این رقم پول مجموعی امدادی ایالات متحده از ۲۰۱۴ تا کنون، به ۱.۴ میلیارد دالر می رسد.

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی می گوید که این همکاری ها شامل کمک های اضافی اضطراری غذا و مواد مغذی، آب آشامیدنی صحی، بسته های صحی، بهبود حفظ الصحه، سرپناه های اضطراری و حراست از عراقی های بیجا شده می باشد.

ایالات متحده همچنان کمک های صحی، به شمول امبولانس ها، ادویه و ادامۀ حمایت از شفاخانه های ساحه یی را فراهم می کند که بیماران آسیب دیده از ترضیضات را تداوی می نماید.

در مبارزه علیه داعش، ایالات متحده بیشتر از حملات هوایی استفاده کرده است.
در مبارزه علیه داعش، ایالات متحده بیشتر از حملات هوایی استفاده کرده است.

جاسمی ال گمل، از مرکز پژوهشی شورای اتلانتیک به صدای امریکا گفت که با توجه به از دست دادن ساحات بیشتر ارضی داعش، ایالات متحده باید روی شیوۀ مبارزۀ سنتی خود علیه آن گروه تجدید نظر کند.

خانم گمل می گوید که امریکا همواره از حملات هوایی بر مواضع داعش استفاده کرده است اما "اکنون باید بیشتر و بیشتر مبارزات خود را در بخش های آن لاین، رسانه های اجتماعی، افزایش توانمندی های پولیس و ادارات تنفیذ قانون متمرکز سازیم تا جلو حملات انفرادی وابستگان آن گروه را بگیریم."

برخی کارشناسان دیگر می گویند که شکست داعش، مشارکت و حضور ایالات متحده را در جنگ شرق میانه پایان نمی بخشد. به باور آنان، همچو انکشافات در حقیقت به افزایش تعامل ایالات متحده در آن منطقه می انجامد.

نگرانی امریکا پس از داعش

ایلیوت ابراهامز، پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات شرق میانه می گوید که ایالات متحده باید "جلو تشکیل ائتلاف جدید ایران، حزب الله و روسیه" را بگیرد؛ ائتلافی که به باور ابراهامز، می تواند جای خالی گروه داعش را پُر کند.

ابراهامز به صدای امریکا گفت "باید در برابر همچو ائتلافی مقاومت صورت گیرد، با استفاده از قوا توسط ائتلافی که توسط ایالات متحده شکل گرفته و رهبری شود."

چارلز لیستر، پژوهشگر انستیتوت شرق میانه می گوید که ستراتیژی ایالات متحده در مورد سوریه تنها روی جنگ علیه جنگجویان گروه داعش متمرکز است؛ اما، مستقیماً مشروعیت رژیم بشارالاسد را به آزمون نمی کشد، نظامی که به باور این کارشناس امور شرق میانه، "دلیل اصلی بی ثباتی است که به تندروی می انجامد."

آقای لیستر می گوید "طوری معلوم می شود که ایالات متحده به عوض تمرکز به عوامل ریشه یی مشکلات در سوریه، به درمان اعراض و علایم آن پرداخته است."

XS
SM
MD
LG