لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد بایدن به پایان بخشیدن جنگ در افغانستان


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که حکومت تحت رهبری وی از روند دپلوماتیک که در افغانستان جریان دارد و ختم جنگ حدود ۲۰ ساله در آن کشور، قویاًحمایت می‌کند.

این نخستین بار است که آقای بایدن پس از آنکه به حیث رییس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، به گونۀ علنی در مورد افغانستان ابراز نظر کرد.

جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۱ که به گونۀ مجازی برگزار شده بود گفت: "ما متعهد باقی می‌مانیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هیچگاهی بار دیگر یک زمینه را برای حملات دهشت افگنی علیه منافع ایالات متحده و متحدین ما فراهم نمی‌کند."

رییس جمهور بایدن گفت که ایالات متحده در مورد افغانستان با متحدین ناتو و شرکا خویش از نزدیک مشوره خواهد کرد.

کاهش خشونت - پایان ماموریت

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه ۱۹ فبروری (اول حوت) گفت که باید خشونت‌ها در افغانستان فوراً کاهش یابد.

آقای آستن در نخستین کنفرانس خبری‌اش به عنوان وزیر دفاع افزود که پیشرفت به سوی صلح در افغانستان و ختم ماموریت نظامی ایالات متحده در آن کشور "با کاهش حملات طالبان مرتبط است".

لوید آستن وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستن وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

لوید آستن از تمام جوانب خواست تا "راه را به سوی صلح انتخاب کنند و خشونت "باید همین اکنون کاهش یابد".

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: "ما متعهد به پایان مسوولانه و پایدار این جنگ می باشیم و می‌خواهیم اطیمنان حاصل کنیم که این درگیری دراز مدت، به گونۀ واقعی و پایدار پایان یابد."

آقای آستن گفت که واشنگتن به گونۀ "مرتب و حساب شده، گام های بعدی خود را در افغانستان ارزیابی می کند".

وزیر دفاع ایالات متحده خاطرنشان کرد که گروه طالبان "به تعهدات شان در توافقنامهٔ دوحه عمل نمی‌کنند: "واضحاً خشونت‌ها در حال حاضر بی‌نهایت زیاد است و پیشرفت‌های بیشتری باید در مذاکرات به رهبری افغان‌ها صورت گیرد."

حکومت به رهبری جو بایدن مصروف بررسی توافقنامۀ ماه فبروری ۲۰۲۰ با گروه طالبان است که براساس آن انتظار می‌رود واشنگتن ضرب الاجل خروج ۲۵۰۰ سرباز باقیماندۀ امریکایی را از افغانستان تحقق بخشد.

اما وزیر دفاع ایالات متحده تاکید ورزید که صرف نظر از نتیجۀ این بررسی، ایالات متحده خروج عجولانه و نامنظمی را از افغانستان انجام نخواهد داد که "نیرو های ناتو و اعتبار متحدین ما را با خطر مواجه سازد."

XS
SM
MD
LG