لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: انتخابات امریکا روز خوبی برای دموکراسی در امریکا بود


جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ضمن استقبال از انتخابات میان دوره‌ای هشتم نومبر در امریکا، آن را "روز خوبی برای دموکراسی" در امریکا توصیف کرده است.

این در حالی است که شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای کانگرس ایالات تا هنوز ادامه دارد و مشخص نیست که کدام حزب کنترول کانگرس این کشور را برای دوسال آینده در دست خواهد داشت.

با شکست های غیرمنتظرهٔ برخی از جمهوریخواهان در این انتخابات، دموکرات‌ها امیدوارند که نتایج انتخابات به نفع این حزب تمام شود.

تا حالا واضح نیست که کدام یک حزب عمدهٔ امریکا—دموکرات یا جمهوریخواه—اکثریت دو مجلس را در کانگرس به دست خواهد آورد، اما جو بایدن به گونۀ غیرمستقیم به پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات اشاره کرد.

آقای بایدن روز چهارشنبه، یک روز پس از برگزاری انتخابات و در حالی که شمارش آرا هنوز جریان داشت، در یک کنفرانس گفت: "در حالی که رسانه‌ها و مبصرین یک موج بزرگ سرخ را پیش‌بینی کرده بودند، اما اتفاق نیافتاد."

از لحاظ تاریخی، احزاب مربوط به روسای جمهور برحال ایالات متحده، به ویژه در انتخابات میان دوره‌ای کانگرس شاهد شکست های بزرگ بوده اند. ولی برنده شدن مجدد دموکرات ها در برخی از مناطق، باعث شده است تا مانع یک اکثریت قاطع جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان کانگرس شوند و کیون مکارتی، نمایندهٔ فعلی جمهوریخواهان، ممکن رییس آیندهٔ این مجلس باشد.

مک‌کارتی گفت: "جمهوریخواهان با هر آن کسی کار می کند که به خاطر دنبال کردن مسیری جدیدی که امریکایی‌ها خواستار آن اند، مشتاق یکجا شدن با ما اند."

درعین حال، ایالات متحده شاهد نتایج غیرمنتظرهٔ رقابت تنگاتنگ برای مجلس سنای کانگرس نیز بوده است. در یکی از موارد، جان فترمن از حزب دموکرات، داکتر آز، رقیب جمهوریخواهٔ خود را، در ایالت پنسلوانیا شکست داد، امری که احتمال اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنا را تا حال از بین نبرده است.

فترمن در اشاره به برنامه های خود گفت: حفاظت از حق انتخاب برای زنان [حق سقط جنین]، بلندبردن حداقل دستمزد و مبارزه برای بهبود زندگی اعضای اتحادیه‌ها، خدمات صحی، یک حق اساسی است."

اما امی دیسی، استاد در پوهنتون امریکایی می‌گوید که در صورتیکه دموکرات ها اکثریت قاطع را در مجلس سنا نداشته باشند، تصویب این برنامه ها دشوار به نظر میرسد.

خانم دیسی گفت: "برخی از موضوعاتی را که مردم به این کاندیدها سپردند و آنان نیز با شعار رسیدگی به این موضوعات مبارزه می کردند، مشکل است که در زندگی روزمره انعکاس بیابد."

در ایالت جورجیا، رقابت برای کرسی مجلس سنا میان رافایل ورناک از حزب دموکرات و هرشل واکر از حزب جمهوریخواه، به دور دوم رفته است.

انتظار می‌رود که دور دوم انتخابات میان هردو نامزد کرسی سنا در جورجیا، به تاریخ ششم ماه دسمبر برگزار شود.

XS
SM
MD
LG