لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی خواستار افزایش ویزۀ خاص مهاجرت امریکا به افغان‌ها شدند


آرشیف: برنامۀ SIV برای افغان ها در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا حال ۲۰ هزار ترجمان افغان با اعضای خانواده شان به امریکا مهاجرت کرده اند
آرشیف: برنامۀ SIV برای افغان ها در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا حال ۲۰ هزار ترجمان افغان با اعضای خانواده شان به امریکا مهاجرت کرده اند

گروهی از سناتوران جمهوریخواه و دموکرات در سنای ایالات متحدۀ امریکا روز چهار شنبه از افزایش ویزۀ خاص مهاجرت برای افغان ها حمایت کردند.

گروهی از سناتوران جمهوریخواه و دموکرات روز چهارشنبه لایحه ای را معرفی کردند که بر مبنای آن شماری ویزه ایالات متحده برای افغان هایی که قوای امریکایی را در افغانستان کمک کرده اند و خواهان مهاجرت به ایالات متحده می باشند، افزایش خواهد یافت.

بر اساس لایحۀ پیشنهاد شده، ۲۵۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت برای افغان هایی صادر خواهد شد که با قبول خطر، قوای امریکایی را در افغانستان همکاری کردند.

این لایحه پنج روز پس از آن معرفی شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، طی دومین فرمان اجرایی، صدرو ویزۀ امریکا را برای شش کشور با اکثریت مسلمان - ایران، سوریه، لیبیا، سودان، سومالیا و یمن - به صورت موقت ممنوع قرار داد.

جان مکین، سناتور از حزب جمهوری خواه، طی اعلامیه ای گفته است که ادامۀ صدور ویزۀ خاص برای افغان ها نشاندهندۀ پیام واضح ایالات متحده است و آن اینکه امریکا کسانی را که در جنگ بر ضد دهشت افگنی امریکا را کمک کرده اند، تنها نمی گذارد.

سناتوران امریکایی گفته اند که آنان از ادامۀ SIV برای افغان هایی که حکومت امریکا را در افغانستان کمک کرده اند، حمایت می کنند
سناتوران امریکایی گفته اند که آنان از ادامۀ SIV برای افغان هایی که حکومت امریکا را در افغانستان کمک کرده اند، حمایت می کنند

آقای مکین که ریاست کمیتۀ خدمات قوای مسلح را در سنای ایالات متحده بر عهده دارد، این لایحه را با شماری از سناتوران جمهوریخواه و دموکرات معرفی کرد.

معرفی این لایحه پس از آن صورت می گیرد که در اوایل ماه مارچ سفارت ایالات متحده در کابل روند مصاحبه و صدور ویزه خاص یا SIV را برای ترجمان های افغان و سایر افغان ها که حکومت امریکا را در افغانستان کمک کرده اند، متوقف کرد.

به گفتۀ یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده، سفارت امریکا در کابل روند برنامۀ SIVدر سال ۲۰۰۸ میلادی توسط کانگرس ایالات متحده برای ترجمان های افغانی که برای نظامیان امریکایی کار می کردند، ایجاد شد. اما سپس این برنامه به سایر افغان هایی گسترش یافت که حد اقل برای مدت یک سال "خدمات صادقانه و با ارزش" را به حکومت ایالات متحده انجام داده اند.

از بدو تاسیس این برنامه، صدور ویزۀ خاص برای أفغان هایی که خواهان مهاجرت به امریکا استند، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سنای ایالات متحده برخوردار بوده است. در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سنای امریکا ۷۰۰۰ ویزۀ خاص را برای افغان ها تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG