لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ امریکا صلح با طالبان را گزینۀ مطلوب خواند


تلرسن گفته است که واشنگتن به حمایت از افغانستان متعهد است
تلرسن گفته است که واشنگتن به حمایت از افغانستان متعهد است

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با تاکید بر حمایت واشنگتن از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که کشورش به کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متعهد است.

ریکس تلرسن گفته است که توافق و سازش میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، از علایق ناتو و متحدان این پیمان در منطقه پاسبانی کرده و تحقق موفقانۀ این امر سبب می شود که افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل نشود.

صلح و توافق سیاسی میان طالبان و حکومت افغانستان در حالی به عنوان هدف نهایی حکومت امریکا در افغانستان برجسته می شود، که یک و نیم دهه پس از فروپاشی رژیم طالبان در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده در افغانستان، هنوز هم شورشگری در آن کشور ادامه داشته و هر روز قربانی می‌گیرد.

آقای تلرسن در نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل گفته است که ماموریت آموزشی، مشورتی و کمکی ناتو، افغانستان را قادر می‌سازد تا در ثبات منطقه سهم بیشتر گرفته و بر تهدیدات دهشت افگنی به شمول مبارزه با القاعده و داعش غالب شود.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحدۀ امریکا این نخستین باری است که یک مقام ارشد امریکایی در مورد رویکرد حکومت امریکا در خصوص افغانستان، توضیح روشن‌تری می‌دهد.

آقای ترمپ که تا کنون طرح مشخصی را در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ارایه نکرده است، در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته همواره باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را به کشاندن امریکا به جنگ و پرداخت هزینۀ سنگین به آن نقد می‌کرد.

اما در این اواخر کم از کم دو جنرال برجستۀ امریکا – جان نیکلسن فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان و جنرال جوزف ووتل – خواستار اعزام هزاران سرباز دیگر خارجی و فراهم آوری مساعدت بیشتر مالی به نظامیان افغانستان شده اند تا به گفتۀ آنان بن بست پیش آمده در جنگ از میان برداشته شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG