لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: جهان باید در برابر سرکوب مردم ایران اعتراض کند


نمای از تظاهرات سال ۲۰۲۲ در ایران
نمای از تظاهرات سال ۲۰۲۲ در ایران

وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۶ جون (ششم سرطان) از کشورهای بیشتری در جهان خواست در برابر سرکوبی مردم ایران توسط حکومت این کشور صدا بلند کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در پاسخ به بخش فارسی صدای امریکا گفت: "اگر کشورهای دیگر هم به سرکوب بی‌رحمانهٔ مردم ایران اعتراض کنند، ما استقبال خواهیم کرد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، پیش از این، در عین روز و همزمان با "روز بین‌المللی حمایت از قربانیان شکنجه" گزارش این وزارتخانه در زمینه وضعیت آزادی‌های بین‌المللی ادیان را در جهان در سال ۲۰۲۳ نشر کرد.

در همین راستا، از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که بر علاوهٔ تحریم کردن مقام‌ها و مسوولان حکومتی که در سرکوب مردم ایران دست دارند، دولت امریکا چه گزینه‌های دیگری برای تامین حقوق مردم مد نظر دارد.

میلر پاسخ صریحی ارایه نکرد، اما به اقدامات پیشین دولت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در حمایت از مردم ایران اشاره کرد که "برجسته کردن نقض حقوق بشر در داخل ایران" و "برجسته کردن سرکوب آزادی‌های مردم ایران" از جمله آن‌ها بود.

او در پاسخ به این که تحریم مقامات ایرانی نفعی برای مردم نداشته گفت، این اقدام "یکی از ابزار" موجود است.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده اضافه کرد با زندانیان سیاسی فعال در کارزار "سه‌شنبه‌های سیاه" هم صداست و افزود که "کاملاً موافق است که جهان باید توجه بیشتر به سرکوب مردم ایران کند."

کارزار حقوق بشری "سه‌شنبه‌های سیاه نه به اعدام" با مشارکت زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف ایران، برای بیست و دومین هفته متوالی است که ادامه دارد.

میلر افزود که مسلماً رژیم ایران "به گفته‌های ما گوش نخواهد داد، اما ما هم به حمایت از مردم برای بهره‌بری از آزادی‌ها، مانند آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات خارج از کشور، ادامه خواهیم داد."

گروه

XS
SM
MD
LG