لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از ملل متحد خواست طرح آتش‌بس در غزه را به رای‌گیری بگذارد


ایالات متحده می‌گوید که از شورای امنیت ملل متحد تقاضا کرده تا طرح آتش‌بس فوری میان حماس و اسراییل و رهایی گروگانان را که واشنگتن تسوید کرده است، به رای‌گیری بگذارد.

منابع دپلوماتیک گفته اند که قرار است رای گیری در این مورد امروز دوشنبه دهم جون (۲۱ جوزا) صورت گیرد و کوریای جنوبی که ریاست ماهوار این شورا را بر عهده دارد، نیز رای‌گیری در خصوص مسودۀ قطعنامۀ پیشنهادی امریکا را تایید کرد.

نیت ایوانس، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در ملل متحد، گفت: "اعضای شورا نباید این فرصت را از دست بدهند و در حمایت از این توافق با یک صدا صحبت کنند."

ایالات متحده که حامی عمدۀ اسراییل است، به خاطر جلوگیری از تصویب چندین قطعنامۀ ملل متحد به منظور برقراری آتش‌بس در غزه، به گونۀ گسترده با انتقاد مواجه شده است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۳۱می تلاش تازه را برای آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها آغاز کرد.

بر اساس این پیشنهاد، اسراییل از مراکز پرجمعیت غزه بیرون خواهد شد و حماس گروگانان را در ازای رهایی زندانیان فلسطینی آزاد خواهد کرد.

این آتش‌بس در ابتدا برای شش هفته دوام خواهد کرد و در حالی که مذاکره کنندگان به پایان این جنگ تلاش دارند، تمدید خواهد شد.

واشنگتن مسوولیت اصلی پذیرش این پیشنهاد را بر دوش گروه حماس انداخته و به گونۀ مشخص از این گروه فلسطینی خواسته است تا نسخۀ اخیر آنرا بپذیرد.

در نسخۀ اخیر این پیشنهاد نگاشته شده که اسراییل آنرا پذیرفته است و از حماس خواسته شده است که این پیشنهاد را بپذیرد و از هر دو جانب تقاضا شده است تا شرایط درج شده در آن را به گونۀ کامل و بدون قید و شرط تطبیق کنند.

در مسودۀ این توافق احتمالی، توزیع "مصوون و موثر" کمک‌های بشری به تمام نیازمندان غیرنظامی فلسطینی در سراسر غزه نیز ذکر شده است.

بر اساس معلومات منابع دپلوماتیک، شماری از اعضای شورای امنیت در مورد نسخه های نخست این توافق ایراد داشتند، به ویژه الجزایر که از کشورهای عرب نمایندگی می‌کند و روسیه که حق ویتو دارد.

از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل به اینسو، اعضای شورای امنیت ملل متحد نتوانسته اند توافق نظر داشته باشند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار و ۱۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG