لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، کانادا و مکسیکو توافق‌نامه جدید تجارتی امضا کردند


امریکا، کانادا و مکسیکو یک توافق‌نامه تجارتی جدید را برای شمال امریکا امضا کرده اند.

این توافقنامه، در آستانه گشایش رسمی اجلاس گروه ۲۰، از سوی روسای جمهور سه کشور امضا شد.

با این حال، از آنجایی‌که باید قانون‌گذاران هر سه کشور این توافقنامه را به تصویب برسانند، عملی شدن آن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

قرار است این توافقنامه، جاگزین توافقنامه تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) شود، که همواره مورد انتقاد دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا بوده است.

آقای ترمپ، در جریان کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری‌اش، نفتا را "بدترین توافقنامه در تاریخ امریکا" خوانده بود.

ولی رییس جمهور ترمپ که در آستانه برگزاری گشایش اجلاس گروه ۲۰ صحبت می‌کرد، گفت که توافقنامه جدید، "دورنمای تجارت را برای همیشه متحول خواهد ساخت."

حاشیه‌های اجلاس گروه ۲۰

رهبران بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان برای حضور در سیزدهمین دور اجلاس گروه ۲۰، به ارجنتاین رسیده اند، ولی به نظر می‌رسد مشکلات تجارتی میان چین و امریکا و نیز کشیدگی‌ها میان روسیه و اوکراین، اجندای این اجلاس را تحت شعاع قرار دهد.

انتظار می‌رود در حاشیه نشست گروه ۲۰، ده‌ها ملاقات دوجانبه میان سران کشورهای اشتراک‌کننده صورت گیرد که در آن، کشیدگی میان ایالات متحده و اروپا، کشته شدن جمال خاشقجی و برخورد رهبران جهان با ولیعهد عربستان سعودی که متهم به صدور فرمان قتل خاشقجی است، از نکات کلیدی خواهد بود.

توماس برنیس از مرکز بین المللی نوآوری حکومت‌داری در کانادا می‌گوید که نشست گروه ۲۰، با به بحث گرفتن موضوعاتی که هیچ در اجندایش نیست، می‌تواند از مسیر اصلی خود خارج شود.

از دیگر حاشیه‌های خبرساز این اجلاس این بود که روز گذشته، رییس جمهور ترمپ، دیدار خود را با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به دلیل تنش‌های موجود میان روسیه و اوکراین، لغو کرد.

XS
SM
MD
LG