لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیرات جهانی مناقشه میان کانگرس و استخبارات امریکا


جان برنن، رئیس CIA حین گزارشدهی در کانگرس امریکا
جان برنن، رئیس CIA حین گزارشدهی در کانگرس امریکا

مناقشۀ اخیر میان کمیتۀ اطلاعات مجلس سنای ایالات متحده امریکا و ادارۀ مرکزی استخبارات آن کشور، جنبشی را در واشنگتن به وجود آورده است.

داین فاینستین، رئیس کمیتۀ استخبارات مجلس سنا ابراز نگرانی کرد که مبادا تحقیقات ادارۀ مرکزی استخبارات ایالات متحده یا CIA از اصول تفکیک قوا که در قانون اساسی ایالات متحده درج است، تخطی کرده باشد.

خانم فاینستین گفته است که CIA بر کارکرد اعضای کمیتۀ استخبارات مجلس سنا که در مورد ادارۀ استخبارات تحقیقاتی را به راه انداخته بودند، نظارت کرده است.

ادارۀ استخبارات ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ به شماری از کارمندان کانگرس اجازه داد تا از کمپیوتر های CIA برای بررسی اسناد و مدارک بسیار محرم در مورد بازجویی و بازداشت مظنونین فعالیت های دهشت افگنی، در جریان ادارۀ جورج بش، استفاده کنند.

به گفتۀ مقام های استخباراتی ایالات متحده، کارمندان کانگرس اسنادی را به دست آورده اند که نمی بایست آن را در اختیار داشته باشند. به گفتۀ سناتور فاینستین ادارۀ استخبارات به تعقیب این موضوع دسترسی به آن اسناد را متوقف ساخت.

جان برنن، رئیس CIA این موضوع را رد کرد که گویا شکافی در این زمینه وجود داشته باشد. به گفتۀ وی ادعا ها مبنی بر اینکه اشکالی از جاسوسی، نظارت یا هک (رخنۀ انترنتی) صورت گرفته است، نادرست ثابت خواهد شد.

برداشت جهانی

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده تقاضا کرده است تا آن گزارش های محرم کمیته به صورت علنی منتشر گردد که به باور قانون گذاران امریکایی جزییات شکنجه با آب و دیگر تکنیک های خشن را که CIA در جریان جنگ ها در عراق و افغانستان از آنها استفاده کرده است، تشریح می دهد.

پروفیسور هنری فارل از پوهنتون جورج واشنگتن می گوید که این موضوع می تواند تصویر CIA را در خارج خدشه دار سازد.

فارل گفت:" فکر می کنم که در نهایت ما شاهد شرمساری برای ایالات متحده خواهیم بود. به خصوص زمانیکه بعضی چیز هایی را که CIA در نخستین سالهای پس از حملۀ یازدهم سپتمبر انجام داده و سپس به صورت علنی آشکار گردید؛ به باور من ، درکشور های دیگر بسیار بحث برانگیز است."

اما مارک لونتل، رئیس بازنشستۀ اکادمی اطلاعات و امنیت امریکا می گوید که تمام کشور های همکار ایالات متحده در مورد سیستم نظارت کانگرس می دانند، به این مفهوم که برخی موادی که در اختیار کانگرس قرار داده می شود، بخشی از ماموریت نظارتی آنان می باشد.

لونتل می گوید که مشاجره میان سنا و CIA تبلیغات خوبی برای سیستم حکومت ایالات متحده خواهد بود.

احتمال دارد که در انتخابات ماه نومبر، جمهوری خواهان اکثریت و همچنان ریاست کمیتۀ اطلاعات مجلس سنا را به دست بیاورند. آنان هیچگونه تمایلی را برای علنی ساختن گزارش ها اظهار نکرده اند.
XS
SM
MD
LG