لینک های دسترسی

Breaking News

دفاع رئیس سی آی ای از عملکرد آن اداره


جان برنن، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده
جان برنن، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده

رئیس اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا از روش های خشونت آمیز بازجویی آن اداره در رویارویی با مظنونین دهشت افگنی پس از حملات یازدهم سمپتبر در امریکا دفاع کرد.

جان برنن، روز پنجشنبه گفت که شماری از افسران آن اداره از روش های آنچه او "نفرت انگیز" خواند استفاده کرده اند.

اما آقای برنن گفت که تا اکنون به این نتیجه نرسیده اند که استفاده "از روش های پیشرفتۀ بازجویی سبب به دست آوردن معلومات مفید از زندانیان معروض به آن روش های بازجویی شده است."

نشست خبری رئیس سی آی ای در مقر آن اداره در لانگلی ایالت ویرجنیا دو روز پس از آن برگزار شد که مجلس سنای امریکا گزارشی را در مورد استفاده از روش های خشونت آمیز بازجویی توسط سی آی ای نشر کرد.

در این گزارش آمده است که سی آی ای در مورد شکنجۀ مظنونین پس از حملات ۱۱ سپمتبر بر امریکا، قصر سفید و مردم این کشور را فریب داده و در بسیاری موارد به "طرز وحشیانه و فراگیر" عمل کرده است.

رئیس ادارۀ مرکزی استخبارات ایالات متحده گفت که اکثریت قاطع افسران آن اداره مسئولیت های شان را صادقانه و مطابق به رهنمود های قانونی انجام داده اند.

آقای برنن می گوید"در شماری از موارد محدود، افسران سی آی ای از روش های کار گرفتند که اجازه استفاده از آن داده نشده بود و آن روش ها نفرت انگیز بود."

رئیس سی آی ای همچنین افزود که اداره تحت امرش، رئیس جمهور و مردم امریکا را عمداً فریب نداده است.

جان برنن افزود که به باور سی آی ای، معلومات بدست آمده از مظنونین معروض به روش های شدید بازجویی در پیدا کردن محل اقامت اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده کمک کرد.

رئیس سی آی ای به خبرنگاران گفت که شماری از متحدین ایالات متحده که با آن کشور همکاری های استخباراتی دارد، از نشر گزارش مجلس سنای امریکا در مورد روش های بازجویی سی آی ای ابراز نگرانی کرده اند.

واکنش های جدید در مورد این گزارش

این گزارش واکنش های شدید مقامات کشور های مختلف جهان را برانگیخته است.

در تازه ترین مورد روسیه می گوید، گزارش مجلس سنای امریکا تکان دهنده بوده و ثابت می سازد که مقامات امریکایی به گونۀ سیستماتیک، حقوق بشر را نقض می کنند.

نمایندۀ حقوق بشر وزارت خارجۀ روسیه، روز پنجشنبه گفت که سؤ رفتار یاددهانی شده در گزارش در مطابقت با ادعا های ایالات متحده مبنی بر اینکه "نماد از دمکراسی" است، قرار ندارد.

فعالین حقوق بشر، خواهان پیگرد قانونی افرادی شده اند که در شیوه های بازجویی ادارۀ مرکزی استخبارات ایالات متحده به تعقیب حملۀ یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ دخیل اند.

شینوا، آژانس خبری دولت چین در واکنش به نشر این گزارش گفت که ایالات متحده الگوی مناسب و یا قضاوت کننده شایسته در مورد موضوعات رعایت حقوق بشر در سایر کشور ها نمی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کوریای شمالی، روش های بازجویی سی آی ای را "غیرانسانی" توصیف نمود و ملل متحد را متهم به چشم پوشی از آنچه او "وحشیگری پولیس امریکا" خواند، کرد.

شیوه های بازجویی، از آغاز دورۀ حکومت بارک اوباما در سال ۲۰۰۹ منع قرار داده شده و رئیس جمهور امریکا آن را اشتباهات وحشتناک خواند که نباید تکرار شود.

گزارش: رویترز و صدای امریکا

ترجمه: میرویس رحمانی

XS
SM
MD
LG