لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا 'حملۀ موفقانۀ ضد تروریزم' را در افغانستان تایید کرد 


Drone Attack
Drone Attack

ادارۀ جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز دوشنبه اول اگست (۱۱ اسد) تایید کرد که امریکا یک عملیات "ضد تروریزم" را در آخر هفته در افغانستان موفقانه انجام داده است.

پس از خروج نیروهای ایتلاف بین‌المللی به رهبر ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ از افغانستان این نخستین بار است که ایالات متحده چنین حمله را در افغانستان انجام داده است.

تا حال مشخص نشده است که آیا این حمله توسط طیاره‌های بدون سرنشین ایالات متحده انجام شده است یا خیر.

یک مقام امریکایی به صدای امریکا گفت: "در جریان آخر هفته، ایالات متحده عملیات ضد تروریزم را بر ضد یک هدف عمدۀ القاعده در افغانستان انجام داده است. این عملیات موفقانه بوده و تلفات غیرنظامیان را در پی نداشته است."

طالبان نیز انجام حملۀ نظامیان امریکایی را در مربوطات شهر کابل تایید کرده و آن را تقبیح کرده است.

کشته شدن یمن الظواهری

در همین حال، روزنامۀ واشنگتن پست از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده کشته شده است.

ساعات قبل، ذبیح الله مجاهد،‌ سخنگوی گروه طالبان، در تویتی حملهٔ هوایی توسط طیارهٔ بدون سرنشین در منطقهٔ شیرپور شهر کابل را تایید کرد. مجاهد در این تویت گفته است که این حمله بر "یک خانهٔ مسکونی'' صورت گرفته است، اما در وهلهٔ نخست ماهیت این حمله مشخص نشده بود.

پس از حملات یازدهم سپتمبر، ایتلافی نظامی به رهبری ایالات متحده عملیات نظامی را در افغانستان راه اندازی کرد، جاییکه هر دو -‌بن لادن و الظواهری- ‌زیر حاکمیت طالبان فعالیت داشتند. اما در آن زمان این دو رهبر القاعده در اواخر ۲۰۰۱ میلادی ناپدید شدند و محل بود و باش شان برای مدت زمانی سری و پنهانی بود.

اما بن لادن به تاریخ دوم می ۲۰۱۱ در یک عملیات قوای خاص ایالات متحده در ساحۀ ایبت آباد در نزدیکی اسلام آباد پایتخت پاکستان کشته شد.

تا حال مقام‌های ایالات متحده به صورت رسمی تایید نکرده اند که آیا الظواهری کشته شده است یا خیر.

در همین حال، قصر سفید روز دوشنبه گفت که رییس جمهور بایدن شام دوشنبه به وقت واشنگتن در مورد "عملیات موفقانۀ ضد تروریزم" صحبت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG