لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا از ترمپ خواهان ارائه ثبوت به خاطر ادعایش شد


کمیته استخبارات مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا از دونالد ترمپ، رئیس جمهور این کشور خواست که تا روز دوشنبه در مورد ادعایش مبنی بر اینکه در دفتر کارش در جریان کمپاین انتخابات ریاست جمهوری وسایل استراق سمع نصب شده بود، سند ارائه کند.

هفته قبل آقای ترمپ چند بار از طریق تویتر ادعا کرد که گویا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا دستور ثبت مکالمات تیلفونی اش را داده بود، اما قصر سفید هیچ سندی را در مورد صحت ادعای آقای ترمپ پیشکش نکرده است.

دونالد ترمپ در تویت های خود این مسأله را با قضیۀ استراق سمع «واترگیت» در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسن مقایسه کرد که منجر به استعفای آقای نیکسن در سال ۱۹۷۴ از مقام ریاست جمهوری امریکا شد. رئیس جمهور ترمپ، در این سلسله تویت ها، باراک اوباما را انسان "بد" عنوان کرد.

دیون نونیز، رئیس کمیته استخبارات مجلس نمایندگان امریکا، که نماینده جمهوریخواه از ایالت کالیفورنیا می باشد و ادام شیف، نماینده دیگر کالیفورنیا از حزب دموکرات، این نامه را به رئیس جمهور ترمپ ارسال داشته خواهان ارایه سند برای ثبوت ادعایش شدند.

آقای شیف قبلاً گفته بود "هیچ مدرکی را در مورد این ادعای خارق العاده و فکر میکنم غیر مسئوولانه رئیس جمهور مبنی بر این که همتای سابقش در دفتر کار او استراق سمع میکرد، ندیده ام."

جان مک کین، سناتور ارشد جمهوریخواه نیز از دونالد ترمپ خواست تا ادعای خود را ثابت کند. او گفت اگر رئیس جمهور امریکا در این مورد سند دارد، مردم امریکا می خواهند و حق دارند از آن آگاه شود.

سخنگوی باراک اوباما، ادعاهای دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده مبنی به ثبت مکالمات تیلفونی اش توسط آقای اوباما را رد کرده آن را "یک دروغ محض" عنوان کرد.

دونالد ترمپ بعد از تویت های قبلی خود در این مورد دیگر صحبت نکرده است.

بر اساس قوانین ایالات متحده، یک رئیس جمهور صلاحیت ندارد تا دستور استراق سمع تلیفون یک فرد را بدهد. او برای این کار تایید یک قاضی فدرال را نیاز دارد و در ضمن باید دلیل موجه را برای شنیدن مکالمات تیلفونی یک شهروند امریکایی داشته باشد.

جیمز کلپر، رئیس سابق ادارۀ استخبارات ملی، گفته است که هیچ معلومات ندارد تا نشان دهد که یک محکمه چنین دستوری داده باشد. بر علاوه، جیمز کومی، رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف بی آی، از وزارت عدلیه خواسته است تا این ادعای رئیس جمهور ترمپ را رد کند.

احتمال زیاد می رود که اتهام استراق سمع در تحقیقات مجلس سنای امریکا روی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تماس های کارمندان کمپاین انتخاباتی دونالد ترمپ، با مقام های روسی، مطرح شود.

ال فرنکن، سناتور دیموکرات، می گوید رئیس جمهور ترمپ، برای "منحرف ساختن توجه از موضوع مداخلۀ" روسیه در انتخابات امریکا، این اتهام را بر همتای پیشین خود وارد آورده است.

XS
SM
MD
LG