لینک های دسترسی

Breaking News

فشار کانگرس بر حکومت ترمپ به خاطر قطع پول به سازمان جهانی صحت


یک کمیتۀ مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا از وزارت خارجۀ آن کشور خواسته است تا در مورد تصمیم رییس جمهور دونالد ترمپ، مبنی بر قطع کمک پولی امریکا به سازمان جهانی صحت، اسناد و توضیحات ارایه کند.

کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز دوشنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) از وزارت خارجۀ آن کشور خواسته است تا فهرست تمام ملاقات‌هایی را که از ماه دسمبر به اینسو در مورد کاهش کمک ایالات متحده به سازمان جهانی صحت برگزار شده و نیزارزیابی‌هایی را که منجر به تصمیم قطع پول به این سازمان شده است، به کانگرس بسپارد.

الیوت انگل، نمایندۀ دموکرات و رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا هشدار داده است که اگر تا عصر روز دوشنبه چهارم می این اسناد را ارایه نکند، کانگرس می‌تواند وزارت خارجه را مجبوربه فراهم آوری این مدارک کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که سازمان جهانی صحت در خصوص همه‌گیری کروناویروس بسیار ناوقت دست به کار شده وچین محور عمل کرده است.

آقای انگل همچنان تایید کرده است که سازمان جهانی صحت اشتباهاتی را مرتکب شده، اما نقش این نهاد را "با ارزش" خوانده است. او رییس جمهور ترمپ را متهم کرده است که بار ناکامی خود را در مهار کردن کروناویروس به دوش دیگران می‌اندازد.

آقای انگل در این نامه ضمن تقاضا برای ارایۀ توجیه قانونی اقدام رییس جمهور ترمپ نوشته است: "یقینا، قطع پول به سازمان جهانی صحت، در حالیکه جهان با تراژیدی کووید۱۹ مقابله می‌کند، پاسخ نیست".

ایالات متحده با پرداخت بیش از ۴۰۰ میلیون دالر در سال، بزرگترین سهم را در تمویل فعالیت‌های سازمان جهانی صحت دارد.

همزمان با این، رییس سازمان جهانی صحت گفته است که آن نهاد بسیار به موقع، بلندترین هشدار را در مورد کروناویروس صادر کرد، اما به گفتۀ وی شمار زیاد کشورها سفارشات سازمان جهانی صحت را به دقت جدی نگرفتند.

تدروس ادهانوم گیبریسوس روز دوشنبه ۲۷ اپریل در یک کنفرانس ویدیویی گفت: "سازمان جهانی صحت در ۳۰ جنوری زمانیکه فقط ۸۲ مورد ابتلا به کووید۱۹ در بیرون از چین ثبت شده بود، وضعیت اضطراری صحت عامه را نگرانی بین المللی‌ اعلام کرد...جهان باید آن وقت محتاطانه به سازمان جهانی صحت گوش می‌داد".

همه‌گیری کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین منشا گرفت و تا کنون به ۱۸۵ کشور جهان گسترش یافته است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز، شمار مبتلایان کووید۱۹ در جهان تا عصر دوشنبه ۲۷ اپریل به بیش از سه میلیون نفر و مرگ و میر ناشی از آن به حدود ۲۱۰ هزار نفر رسیده است.

امریکا با نزدیک به ۹۸۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵۵۵۰۰ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ در صدر کشورهای متضرر از این همه‌گیری قرار دارد.

XS
SM
MD
LG