لینک های دسترسی

Breaking News

سیاست خارجی اوباما با آزمون کانگرس مواجه می شود


کانگرس امریکا سیاست حکومت را در خصوص ایران و کیوبا به چالش خواهند کشید
کانگرس امریکا سیاست حکومت را در خصوص ایران و کیوبا به چالش خواهند کشید

کانگرس جدید ایالات متحده امریکا به رهبری کامل جمهوری خواهان بعد از تعطیلات سال نو میلادی، موضوعات مهم جهانی و واکنش آن کشور به آنها را ارزیابی خواهد کرد.

مذاکرات بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران یک هفته بعد از مشورت کانگرس ایالات متحده امریکا از سر گرفته خواهد شد.

مخالفان این نظریه، مانند سناتور باب کورکر از حزب جمهوریخواه می گویند که در صورت ناکامی مذاکرات با ایران، قانونگذاران تحریم های شدیدتری را بر تهران در نظر خواهند گرفت.

سناتور کروکر گفت: "در نخستین روز سال به سرعت این امیداوری به وجود خواهد آمد که کانگرس این موضوع را به نحوی ارزیابی کند. کانگرس، خواستار ارزیابی معامله با ایران خواهد شد."

نگرانی های کانگرس پیرامون برنامه هسته ای ایران چیزی جدید نیست. آنچه هیچکس نمی خواهد در چند هفته آینده پیش بینی کند، کشمکش های گانگرس با رئیس جمهور اوباما درمورد از سرگیری روابط دپلماتیک با کیوبا خواهد بود.

رئیس جمهور اوباما می گوید: "امروز، ایالات متحده امریکا روابط خود را با مردم کیوبا تغییر می دهد."

ختم تحریم امریکا بر کیوبا به اقدام گانگرس نیاز دارد، عملی که سناتور بن کاردین از حزب دموکرات آنرا حمایت می کند.

سناتور کاردین گفت: "نیاز است تا کانگرس اقدامی را روی دست گیرد تا ما بتوانیم به عنوان فصل جدیدی در روابط مان با کیوبا به پیش رویم. بحث جالبی در پیش رو است."

اما مارکو ربیو از حزب جمهوریخواه این نظریه را رد می کند. او گفت: "گانکرس ایالات متحده امریکا تحریم ها بر کیوبا را رفع نخواهد کرد."

ویلیام هاول، آگاه مسایل سیاسی می گوید که جمهوری خواهان می خواهند تا همیشه انتقاد سازنده ای ارایه کنند.

آقای هاول گفت: "از یک سو جمهوریخواهان می خواهند تا نقاط ضعف اداره بارک اوباما را برجسته سازند وازسوی دیگر، آنان می خواهند تا به عنوان مسئولین و حزب مقتدری دیده شوند که می توانند کشور را اداره کنند."

استوارت روتنبرگ، تحلیلگر سیاسی به این باور است که آقای اوباما از مخالفت حزب دموکرات نیز درامان نیست.

روتنبرگ گفت: "رئیس جمهوراوباما با مشکلات فروانی درسمت چپ با دموکرات ها پیراموان مسائل امنیت ملی و بین المللی و همچنان با جمهوری خواهان احتمالا روبه رو خواهد شد. بسیاری از دموکرات ها در مورد استقرار دوباره نیروهای نظامی ایالات متحده نگران استند."

با وجود نگرانی ها کانگرس، به نظر می رسد رئیس جمهور اوباما در توسعه نفوذ این کشور بر جهان مصمم معلوم می شود. آقای اوباما در مصاحبه چند روز قبل خود بیان داشت که او بر دپلماسی، مذاکرات و درگیری با دیگران باورمند است.

گزارش: مایکل بومن، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG