لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌ها در صدد کاربرد 'مدبرانۀ' صلاحیت شان در کانگرس امریکا


به دنبال پیروزی اخیر دموکرات ها و کسب اکثریت کرسی ها در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا، شهر واشنگتن دی سی در حال پذیرش یک فضای تازه سیاسی می باشد.

سر از ماۀ جنوری سال ٢٠١٩، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس صلاحیت های متعدد برای تحقیقات در مورد حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ را خواهد داشت. اما سران دموکرات کمیته های کلیدی این مجلس میگویند که از این صلاحیت های خود بگونۀ مدبرانه استفاده خواهند کرد.

الیجه کومینگز، رئیس کمیتۀ نظارتی برنامه های حکومتی امریکا در مجلس نمایندگان امریکا در برنامه ای بی سی نیوز گفت "من احضارنامه ها را به مانند تقسیم شیرینی صادر نمیکنم...ما کار زیاد در پیشرو داریم، بناً من روی موضوعات توجه دارم که حتی خود رئیس جمهور ترمپ نیز میگوید که باید روی آن توجه شود، به مانند قیم داروهای تجویز شده."

با آن هم، بررسی های دقیق از جانب کانگرس در مورد حکومت رئیس جمهور ترمپ در راه است. جیرالد ندلر، عضو دموکرات کمیتۀ امور قضایی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفت "ما رئیس جمهور را مسؤل قرارخواهیم داد. او خواهد دانست که مسؤل است و اینکه بالاتر از قانون نیست."

دونالد ترمپ میگوید که او در مورد اقدامات دموکرات ها نگران نیست. دونالد ترمپ
رئیس جمهور ایالات متحده گفت "آن ها بر کار ما و بالای عملکرد آن ها نظارت خواهیم کرد و به همین گونه دوام خواهد داشت. این وضعیت شبه یک حالت جنگی است."

دموکرات ها اقدام اخیر رئیس جمهور ترمپ مبنی بر تعین مت وایتکر به حیث سرپرست وزارت عدلیه را تقبیح کرده اند. زیرا مت وایتکر بارها روند تحقیقات در مورد مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ و همدستی ممکن نزدیکان ترمپ را نقد کرده است.

جیرالد ندلر گفت "تعیین مت وایتکر بخشی از حمله بر روند این تحقیقات است. این کار بخشی از روال مداخله توسط رئیس جمهور است."

رابرت مولر، رئیس هیئت حقیقت یابی است که مداخلۀ روسیه در انتخابات ٢٠١٦ را بررسی می کند.
رابرت مولر، رئیس هیئت حقیقت یابی است که مداخلۀ روسیه در انتخابات ٢٠١٦ را بررسی می کند.

اعضای دموکرات و چندتن از جمهوریخواهان مجلس سنای کانگرس تلاش دارند که با تصویب یک سند حقوقی، برای قصرسفید برکنار ساختن رابرت مولر را مقیدتر سازد. رابرت مولر، رئیس هیئت حقیقت یابی است که مداخلۀ روسیه در انتخابات ٢٠١٦ را بررسی می کند.

'ترمپ تهدید به مولر نیست'

کریس مورفی، سناتور دموکرات امریکا گفت "حال بیشتر از هر زمان دیگر، یک دموکراسی کارا نیازمند اینست تا دموکرات ها و جمهوریخواهان باهم یکجا شوند و هفتۀ آینده بخاطر مصؤنیت رابرت مولر گام بردارند."

اما مچ مکانل، جمهوریخواۀ ارشد در مجلس سنا میگوید که ترمپ تهدید برای رابرت مولر نیست. مچ مکانل، رهبر سناتوران جمهوریخواه امریکا گفت "هیچ نشانۀ وجود نداشته است که رئیس جمهور خواستار برکناری مولر یا توقف تحقیقات در مورد روسیه باشد."

در عین حال، قصرسفید نیز هرگونه تبانی نزدیکان ترمپ با روسیه یا ایجاد ممانعت در برابر قانون را رد می کند.

کلیانی کانوی، مشاور رئیس جمهور دونالد ترمپ گفت "ما از قبل در روند تحقیقات با مولر همکار بوده ایم. یک اعشاریه چهار میلیون پارچه سند را برایشان فراهم کردیم و بخاطر ارایۀ معلومات با ٣٣ تن مصاحبه نیز شده است."

فعالین اصلاح طلب، خواستار استیضاح رئیس جمهور ترمپ میباشند. اما قانونگذاران ارشد دموکرات، اینگونه سخنان را خام خوانده و میگویند که برای داشتن هر گام در این مورد باید دقت شود و اسناد و شواهد مؤثق در دست باشد.

در حالیکه بیشترین آرای انتخابات میان دوره ای هفتۀ گذشته شمارش شده است، اما نتایج چهار رقابت در سه ایالت کلیدی، فیصله ناشده باقی مانده و جنجالی است.

در میان این رقابت ها، دوی آن برای کرسی مقام ایالت و دو رقابت دیگر آن برای عضویت در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده می باشد. در میان این ایالت ها، یکی هم ایالت فلوریدا است.

در این ایالت هم برای کرسی والی و هم برای یک کرسی مجلس سنا رقابت تنگاتنگ بوده و مقامات انتخاباتی تصمیم به شمارش مجدد آرا را گرفته که قراراست تا پنجشنبه آینده پایان یابد.

XS
SM
MD
LG