لینک های دسترسی

Breaking News

حملات سایبری گسترده در سرتاسر جهان


A child sits on a couch found in a street, ravaged by pro-government forces airstrikes, in the town of Ariha in the southern countryside of the Idlib province, Syria.
A child sits on a couch found in a street, ravaged by pro-government forces airstrikes, in the town of Ariha in the southern countryside of the Idlib province, Syria.

موجی از حملات سایبری، شرکت ها و نهاد های عامه را در سرتاسر جهان هدف قرار داده، تخریبات کمپیوتری بین المللی را باعث شده و بسیاری خدمات عامه را متوقف ساخته است.

تلاش برای اخاذی سایبری، به نظر می رسد توسط نرم افزار سرقت رفته یی تولید شده توسط ادارۀ استخبارات امریکا صورت گرفته است.

نخستین حمله بر سیستم انترنیتی خدمات صحت عامۀ بریتانیا بود که شرکت انتقالاتی فیدیکس نیز یکی از قربانیان این حملات سایبری بوده است.

برخی از شفاخانه ها به خاطر حملۀ سایبری که دسترسی داکتران را به اسناد بیماران در شفاخانه قطع کرد، فعالیت امبولانس ها را توقف داده و عملیات جراحی را لغو کردند.

بریتانیا و اسپانیا به خاطر تحقیقات بیشتر در بارۀ این حمله از انترپول کمک خواسته اند.

نرم افزار های رانسوم ویر، یک نوع آلوده کنندۀ کمپیوتر ها است که سیستم کمپیوتر را آلوده ساخته، قفل کرده و تمام فایل ها را رمز گزاری می کند و بعد برای باز کردن رمز های فایل ها، اخاذی می کند.

اسوشیتدپرس گزارش می دهد که یک تحقیق کننده در شرکت امنیت سایبری فینیش گفته است، حملات ظاهراً همآهنگ روز جمعه "بزرگترین حمله سایبری در تاریخ" بوده است.

یک تحلیل کنندۀ دیگر در شرکت امنیت سایبری گفت که پخش سریع حملات نشاندهندۀ دخالت سازمان های جنایتکار می باشد.

۵۷ هزار حمله در ۹۹ کشور جهان

کاسپرسکی، یک شرکت بین المللی امنیت سایبری مستقر در روسیه گفته است که آنان در اوایل روز جمعه ۴۵ هزار حمله را در ۷۴ کشور جهان مشاهده کرده اند که در طول روز این رقم به ۵۷ هزار حمله در ۹۹ کشور جهان رسیده است.

بیشترین آسیب را در این حملات تاکنون روسیه متقبل شده که مشکلات جدی در شبکۀ کمپیوتری تایوان، هند و اوکراین نیز گزارش شده است.

وزارت داخلۀ روسیه در قدم نخست هک شدن سیستم کمپیوتری خود را رد کرد اما بعدتر پذیرفت که در هزاران کمپیوتر آن کشور نفوذ صورت گرفته است.

تاهنوز مشخص نیست که کی این حملات سایبری را انجام داده و واضح هم نشده است که آیا در جریان روز جمعه، آسیب دیدگان در بدل رفع مشکلات کمپیوتر های خود پول پرداخت کرده است یا خیر.

گزارش ها می رساند که مبالغ بی اهمیتی پول تا حدود ۳۰۰ دالر از قربانیان حملات سایبری پول درخواست شده است؛ اما، در گذشته مبالغ هنگفتی برای رفع اینگونه مشکلات تقاضا شده بود.

حملات بر کمیپوتر ها با نام های مختلفی مانند WannaCryptOr, WannaCry و یا WCry صورت گرفته که همه به یک شکل فعالیت می کردند. حملات سیستم کمپیوتر ها را هدف قرار می دادند.

این حفرۀ امنیتی که باعث ضعف و آسیب پذیری سیستم کمپیوتر ها می گردد، از کمپویتر های حکومت ایالات متحده به سرقت رفته بود و توسط یک گروه مسمی به TheShadowBrokers در اوایل سال روان در انترنیت افشا گردید.

سطح آلوده شدن کمپیوتر ها در امریکا به حد اقل بوده است.

XS
SM
MD
LG