لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن دو مرد امریکایی مدافع دو دختر مسلمان، بحثی را در امریکا دامن زد


به دو مرد امریکایی که در دفاع از دو دختر مسلمان کشته شدند، لقب قهرمان داده شده است
به دو مرد امریکایی که در دفاع از دو دختر مسلمان کشته شدند، لقب قهرمان داده شده است

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، در نشستی به اشتراک بیش از ۵۰ رهبر جهان در ریاض پایتخت عربستان سعودی، جهان اسلام را به اتحاد و یک پارچگی در مبارزه بر ضد دهشت افگنی و افراطگرایی ترغیب کرد.

کمتر از دو هفته پس از سخنرانی تاریخی آقای ترمپ، یک مرد امریکایی در شهر پورتلند ایالت اوریگن ابتدا دو دختر نوجوان حجاپ پوش مسلمان را زیر رگبار الفاظ زشت و رکیک گرفت و سپس با چاقو بر سه مرد امریکایی تاخت که به دفاع از این دختران مسلمان به صدا در آمدند.

ضربات چاقوی جرمی جوزف کرستین، مهاجم ۳۵ سالۀ پورتلند، دو تن از مردان مدافع دختران مسلمان را کشته و یکی دیگر را زخمی می‌کند.

شمار زیاد امریکاییان یک صدا این رویداد را محکوم کرده و گفته اند که چنین حملۀ نفرت انگیز در ایالات متحده جا ندارد.

تد ویلر، شاروال پورتلند، در پیوند با این رویداد گفت "جو کنونی سیاسی ما فضای بیش از حد برای کسانی مهیا کرده است که به تکثیر تعصب می‌پردازند. الفاظ خشونتبار به اعمال خشونتبار منتهی می‌شود. تمام رهبران منتخب در امریکا، همه مردمان با وجدان باید برای تغییر گفتمان سیاسی مان، تامل کنند".

کیت براون، والی اوریگان گفت که به خاطر این حمله "دل شکسته" شده است. او گفت "مصوونیت در جریان سیر و سفر در اجتماع، حق اساسی بشری است و هر شخص بدون درنظرداشت اینکه از کجا است و چی اعتقاداتی دارد، مستحق این آزادی می‌باشد".

جف مرکلی، سناتور ایالت اوریگان در کانگرس ایالات متحده گفته است که چنین تنفر "ناپذیرفتنی و غیر امریکایی" است. آقای مرکلی در تویتر خود نوشته است "ما همه در کنار برادران و خواهران مسلمان خود که با تبعیض و ترس مواجه می شوند، می‌ایستیم".

در نشست رهبران مسلمان در عربستان سعودی، رئیس جمهور ترمپ گفت "پسران و دختران مسلمان باید قادر باشند تا به دور از ترس، مصوون از خشونت و عاری از نفرت رشد کنند".

دن رثر، خبرنگار شناخته شدۀ امریکایی و گویندۀ خبرهای شامگاهی تلویزیون سی بی اس نامۀ سرگشاده را عنوانی آقای ترمپ در فیسبوک نشر کرده و گفته است که حملۀ پورتلند با پیام انتخاباتی رئیس جمهور که جرایم را در امریکا به مهاجران غیرقانونی و "دهشت افگنان افراطی مسلمان" نسبت می‌داد، جور نمی‌آید.

آقای رثر در تویتر خود نگاشته است "آرزو داشتم که نام آنان را از زبانت بشنوم یا کم ازکم در مورد شان تویت می‌کردی. آنان امریکاییان شجاعی بودند که به دست کسی کشته شدند که بر استناد تمام حقایق گردآوری شده، حق داریم او را دهشت افگن خطاب کنیم".

همچنان، این خبرنگار سرشناس امریکایی با اشاره به حملۀ پورتلند خطاب به رئیس جمهور ترمپ نگاشته است " این شکل افراطگرایی شاید متفاوت از آنچه باشد که بیشترین توجه شما را به خود جلب کند، اما این امر از شدت و مرگبار بودن چنین حمله نمی‌کاهد. چنین شکل افراطگرایی، به ویژۀ پس از استیلای سیاسی شما، در حال افزایش است".

پس از احراز کرسی ریاست جمهوری، آقای ترمپ چندین فرمان اجرایی را صادر کرد که ممانعت از ورود شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتاً مسلمان نیز شامل آن می‌شود.

پولیس ایالات متحده گفته است که تحقیقات را در مورد رویداد پورتلند آغاز کرده و به نظر می رسد که این حمله برخاسته از اندیشۀ افراطگرایانه بوده باشد.

دستینی منگوم که با دوست ۱۷ ساله‌اش در قطار آهن شهری آماج حملات لفظی مظنون قرار گرفته بود به تلویزیون محلی پورتلند گفت "او به ما گفت که دوباره به عربستان سعودی بروید، شما نباید اینجا باشید. از این کشور بیرون شوید. به ما گفت ... بروید خود را بکشید".

این بانوی مسلمان از مردانی که به دفاع از وی برخاسته بودند سپاسگذاری کرد و گفت که اگر آنان نمی بودند شاید وی و دوست دیگر مسلمان اش کشته می شدند.

هزاران نفر اکنون در سرتاسر ایالات متحده برای بازماندگان دو مردی که در دفاع از دختران مسلمان در پورتلند کشته شدند، در یک صندوق پولی آنلاین پول انداخته اند که تا صبح دو شنبه مبلغ ۸۰۰ هزار دالر جمع آوری شده بود.

کیت الیسن نخستین عضو مسلمان کانگرس ایالات متحده در توصیف دو مرد کشته شده در این رویداد گفت "آنان شاهد ارتکاب بی عدالتی و نژاد پرستی بودند و برای جلوگیری از آن مداخله کردند. آنان بهترین ظرفیت‌های قهرمانان امریکایی را نمایش دادند و در این راه جان باختند".

راجا کرشنامورتی، نمایندۀ هندی تبار کانگرس ایالات متحده گفته است که این حمله تازه ترین مورد خشونت و نفرت بر ضد یهودان، هندوها، مسلمانان، سیکهـ ها، لاتین تباران و افریقایی تباران است.

آقای کرشنامورتی گفت"بار دیگر از وزارت‌های عدلیه و امنیت داخلی ایالات متحده می‌خواهم که تمام نیروی خود را برای مبارزه با چنین حملات و ریشه‌های آن به کار گیرند".

XS
SM
MD
LG