لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا در سفر از قبل اعلام‌نشده به کابل رسید


این اولین سفر جیمز متیس به حیث وزیر دفاع امریکا به کابل است
این اولین سفر جیمز متیس به حیث وزیر دفاع امریکا به کابل است

هدف سفر آقای متیس، ارزیابی وضیعت امنیتی افغانستان است و به دست آوردن معلومات تازه در مورد وضیعت بن بست آن کشور می باشد.

آقای متیس اولین عضو کابینه ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، است که از افغانستان دیدار می کند.

قرار است که جنرال جیمز متیس، هنگام اقامت‌اش در کابل، برعلاوۀ دیدار با جنرال جان نیکلسن، قوماندان ماموریت حمایت قاطع با سربازان امریکایی مستقر در افغانستان نیز دیدن کند.

قرار بود که جنرال جیمز متیس در سفرش به افغانستان با جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع پیشین، و جنرال قدم‌شاه شهیم، لوی درستیز پیشین افغانستان نیز ملاقات کند.

اما حالا که این مقام‌ها استعفا داده اند، مشخص نیست که با بلندترین مقام نظامی امریکا کدام مقام‌های افغان دیدار گفتگو خواهد کرد؟

اما بر اساس گزارش‌ها، رییس جمهور افغانستان برای هر دو سمت، افرادی را معرفی کرده است و ممکن که مقام‌های تازه معرفی‌شده با وزیر دفاع امریکا ببینند.

وزیر دفاع افغانستان نیز به صدای امریکا گفت که هنوز معلوم نیست به عوض دو مقام‌ مستعفی، با وزیر دفاع کی دیدار خواهد کرد؟

قبل از سفر وزیر دفاع ایالات متحده به افغانستان، جنرال جان نکلسن، فرمانده قوای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که جنگ افغانستان به بن بست رسیده و به خاطر بیرون رفت از وضعیت کنونی، باید نظامیان بیشتر امریکایی به این کشور اعزام شوند.

بازنگری استراتیژی امریکا در مورد افغانستان

سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان یک هفته پس از آن صورت می گیرد که هربرت رموند مک ماستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده از افغانستان دیدار کرد و با مقامات ناتو و افغان در مورد اوضاع آن کشور صحبت کرد.

سفر آقای مک ماستر به کابل بخشی از بازنگری استراتیژی ادارۀ کنونی ایالات متحده در مورد افغانستان است.

آقای مک ماستر پس از برگشت از افغانستان، در مصاحبه ای در واشنگتن گفت که ایالات متحده در سال های اخیر فعالیت های نظامی خود بر ضد گروه طالبان را کاهش داده و چنین وضیعت موجب شده تا آن گروه فعالیت های شان را دو برابر کند.

آقای مک ماستر در این مصاحبه همچنین گفت که زمان آن فرا رسیده تا در کنار شرکای افغان خود در برابر فعالیت های طالبان پاسخ داده شود.

سفر آقای متیس به کابل فقط چند روز پس از آن صورت می گیرد که در نتیجۀ حملۀ گروه طالبان بر یک پایگاه نظامی واقع در منطقه دهدادی ولایت بلخ، بیش از ۱۰۰ نظامی افغان کشته و ده ها نظامی دیگر زخمی گردید.

جنگجویان طالبان با استفاده از یونیفورم نظامی بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، حمله کردند، حملۀ که در نهایت موجب شد تا وزیر دفاع و لوی درستیز افغانستان از وظایف شان کنار بروند.

XS
SM
MD
LG