لینک های دسترسی

Breaking News

آستن: برای شنیدن و آموختن به افغانستان آمدم


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا امروز ۲۱ مارچ (اول حمل) در کابل با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ملاقات کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده در یک تویت نوشته است که "برای شنیدن و آموختن به افغانستان آمدم".

او در این تویت‌ نگاشته است معلوماتی را که از این سفر کسب کرده است‌، او را در مروری که با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده جریان دارد، کمک خواهد کرد.

آقای آستن در مورد این "مرور" معلومات بیشتر ارایه نکرده است، اما حکومت ایالات متحده توافقنامهٔ امریکا-طالبان را که سال گذشته در دوحه امضا شد، تحت مرور قرار داده است؛ اقدامی که واکنش گروه طالبان را برانگیخته است.

آقای آستن پس از ملاقات با آقای غنی گفت که تصمیم خروج یا عدم خروج نیروها را رییس جمهور ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس توافقنامۀ ایالات متحده-طالبان که در اواخر فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، باید نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ به گونۀ کامل افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پیش از این گفته بود که بیرون کردن تمامی نیروها با اول ماه می "دشوار" است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی از قول دو مقام امریکایی آگاه از موضوع گزارش داده است که احتمال تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان حداقل برای شش ماه تحت بررسی قرار دارد.

در این گزارش آمده که پیش از این، آقای بایدن همواره در برابر پذیرفتن پیشنهاد وزارت دفاع برای تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان مقاومت کرده بود، اما به تازگی مایل به پذیرفتن این پیشنهاد شده است.

گروه طالبان گفته اند که اگر نیروهای امریکایی تا اول می افغانستان را ترک نکنند، مسوول عواقب آن خواهند بود.

وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به سوالی در این مورد گفت که به قابلیت آستن میلرِ، ‌قوماندان نیرهای ناتو و امریکایی در افغانستان "به حفاظت از نیروهای ما اعتماد کامل دارم".

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌الافغانی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

وزارت دفاع امریکا قبلاً گفته بود که طالبان بر تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده ‌اند.

در این حالی، ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای به نقل از آقای آستن نوشته که گفته است امریکا حکومت افغانستان را در زمینهٔ رسیدن به "صلح عادلانه و پایدار همکاری خواهد کرد".

این نخستین سفر یک هیات عالی‌رتبهٔ دولت امریکا به کشورهای منطقه و افغانستان پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور است.

XS
SM
MD
LG