لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از بابت پالیسی ترمپ راجع به شرق میانه


تبصره های ترمپ مبنی بر فسخ توافقنامۀ هستوی با ایران، رهبران جهان را نگران ساخته است.
تبصره های ترمپ مبنی بر فسخ توافقنامۀ هستوی با ایران، رهبران جهان را نگران ساخته است.

در حالی که حملات هوایی روسیه و سوریه بر شهر حلب دوباره آغاز شده است، نگرانی ها میان مخالفان مسلح رژیم سوریه مبنی بر روی کار آمدن حکومت تحت رهبری دونالد ترمپ و از دست دادن ممکن حمایت ایالات متحده، نیز اوج گرفته است.

آغاز مجدد حملات هوایی روسیه و سوریه بر ساحات تحت ادارۀ جنگجویان مخالف حکومت در شرق حلب، مقامات مسکو در اوایل هفتۀ روان خبر دادند که با آغاز حملات هوایی از آب های مدیترانه، یک عملیات بزرگ را در برابر مخالفان حکومت سوریه، راه اندازی کرده اند.

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه میگوید که "برای نخستین بار در تاریخ قوای بحری" کشورش، کشتی های جنگی طیاره بردار آنان در جنگ به کار برده میشوند.

ایالات متحده ادعا دارد که روسیه و حکومت سوریه عامل کشتار گستردۀ افراد ملکی در سوریه میباشند، اما دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی اش، لحن نسبتاً نرمتر را در برابر دخالت روسیه داشت.

تحلیلگرانی مانند جین کیننمونت از بنیاد تحقیقاتی چتم هاوس میگوید: "موقف ترمپ تا اندازۀ در مورد روسیۀ تحت رهبری ولادمیر پوتین و نقش روسیه به حیث یک نیروی ضد داعش در سوریه، مثبت بوده است."

و همین موقف دونالد ترمپ، این هراس را در منطقه ایجاد کرده است که با روی کار آمدن حکومت آقای ترمپ، جنگجویان سنی و مخالف حکومت سوریه، ممکن حمایت ایالات متحده را از دست دهند و یک امتیاز بزرگ را به رژیم بشارالاسد و حامیان شیعه اش در ایران بدهد.

اما مخالفت آقای ترمپ با توافقنامۀ هسته یی ایران که دونالد ترمپ آن را یک معاملۀ فاجعه آمیز میداند، باعث شده است که تا یک حد حمایت کشورهای سنی مذهب در منطقه را بدست آورد.

خانم کیننمونت، تحلیلگر بنیاد چتم هاوس به این عقیده است که "اوباما واقعاً در میان سران کشورهای خلیج، به خاطر توافقنامۀ هسته یی ایران، محبوبیت ندارد، زیرا آنان به این باروند که اوباما در رابطه به ایران بیشتر موقف نرم و ساده داشته است."

از جانب دیگر، فرانسو اولاند رئیس جمهور فرانسه روزگذشته آقای ترمپ را از عهد شکنی در برابر توافقنامۀ هسته یی ایران هشدار داد. او گفت که از بین بردن این توافقنامه عواقب جدی خواهد شد.

در حالیکه دونالد ترمپ مصروف انتخاب اعضای کابینه اش میباشد، هنوز نشانه های اندکی از استقامت سیاست خارجی اش به نظر میخورد.

XS
SM
MD
LG