لینک های دسترسی

Breaking News

شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافت


وزارت دفاع ایالات متحده امروز ۱۵ جنوری (۲۶ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان اکنون به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

این وزارت به نقل از کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا نگاشته است که قوماندانان امریکایی به این تعداد نیروها می‌توانند امریکا، مردم و منافع این کشور را محفوظ نگهدارند.

آقای میلر افزوده است که نیروهای امریکایی در کنار متحدین ناتو و سایر شرکای شان، به ماموریت مبارزه با دهشت افگنی، مشورت، معاونت و آموزش نیروهای افغان ادامه خواهند داد تا افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریستان مبدل نشود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته است سطح نیروهای امریکایی در افغانستان در مقایسه با ۱۹ سال گذشته، به پایین‌ترین حد آن رسیده است.

آقای ترمپ دستور کاهش نیرو‌ها را در ماه نومبر سال گذشته داده بود.

براساس توافق ۲۹ فبروری امریکا-طالبان، تمامی نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. اما تا حال واضح نیست که اداره جوبایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده در این خصوص چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

آقای بایدن پیش از این در مورد نگهداشت شمار اندکی از نیروهای مبارزه با دهشت افگنی در افغانستان اظهار تمایل کرده بود.

اعضای کانگرس ایالات متحده نیز گفته اند که نمی‌خواهند دست آورد‌های حدود ۲۰ سال مردم افغانستان از دست برود.

در طول ۱۹ سال گذشته کم و بیش ۲۴۰۰ تن از نظامیان امریکایی در افغانستان کشته شدند و در حدود یک تریلیون دالر در بخش های مختلف در افغانستان مصرف شده است.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان گفته است که خروج بیشتر نیروها بر اساس وضعیت در منطقه و عملی شدن تعهدات طالبان صورت خواهد گرفت.

واکنش افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی بر وضعیت نیروهای افغان و امنیت افغانستان تاثیر منفی نخواهد داشت.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به صدای امریکا گفت: "کاهش نیروهای امریکایی بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و وضعیت عمومی افغانستان بسیار زیاد تاثیر ندارد. به دلیل اینکه اخیراً ۹۶ درصد جنگ را نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پیش می‌برند و تمام مسوولیت به دوش آنان است."

پیش از این، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش تحت نام "اعمار صلح" گفت که افغانستان با جهان در بخش مبارزه با دهشت افگنی منافع مشترک دارد.

او گفت: " کلانترین منفعت مشترک‌ ما، مدیریت تروریزم در این منطقه است. اگر خدای ناخواسته ما به سوی خرابی رفتیم، تروریزم جهانی اینجا لانه می‌کند."

این در حالی است که پس از توافق صلح با گروه طالبان، نیروهای امریکایی چندین بار جنگجویان این گروه را هدف حملات هوایی قرار داده و گفته اند که از نیروهای افغان دفاع کرده و دفاع خواهند کرد.

نیروهای امریکایی در افغانستان گفته اند هر زمانی که نیروهای افغان تحت حملات طالبان قرار گیرند، حملات مشابه انجام خواهد شد.

نگرانی از خروج قوا

یکی از دلایل عمدهٔ نگرانی از خروج فوری قوا از افغانستان، سطح بلند خشونت‌های متداوم گروه طالبان علیه حکومت این کشور است.

شماری از مقامات امریکایی این روند را در صورت بلند ماندن سطح خشونت گروه طالبان، به انتقاد گرفته اند.

این در حالی است که پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که خروج شتابزده نیروهای امریکایی و ایتلاف از افغانستان،‌ این کشور را به "سکوی تروریست‌های بین المللی" مبدل خواهد کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که همزمان با کاهش نیروهای امریکایی، ماموریت آموزشی ناتو در افغانستان ادامه خواهد داشت.

آقای ستولتنبرگ در ماه دسمبر گفت که وضعیت افغانستان در نشست وزرای خارجهٔ ناتو به بحث گرفته شد و این پیمان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و بر اساس آن حضور خویش را در افغانستان تنظیم کرده است.

او پس از این نشست گفت: "در حالیکه ایالات متحده مصمم است نیروهایش را به ۲۵۰۰ کاهش دهد، ماموریت آموزشی ناتو ادامه خواهد داشت و بیش از نصف نیروهای ما (در افغانستان) اکنون، غیر امریکایی استند."

XS
SM
MD
LG