لینک های دسترسی

Breaking News

نشر رقم تلفات غیر نظامیان در اثر حملات طیاره های بی سرنشین امریکا


قصر سفید گزارش رقم تلفات غیر نظامیان در جریان حملات هوایی طیاره های بی سرنشین اردو و استخبارات امریکایی را منتشر کرد که درجریان ریاست جمهوری باراک اوباما، در پاکستان، یمن و افریقا به وقوع پیوسته است.

در این گزارش جامع، شمار قربانیان غیرنظامی عملیات طیاره های بدون سرنشین یا دُرون اردو و اداره مرکزی استخبارات امریکا در خارج از ایالات متحده را در طول هفت سال گذشته، از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، بین ۶۴ تا ۱۱۶ نفر اعلام شده است.

این در حالیست که برخی نهاد های غیر دولتی می گویند که رقم کشته شدگان ناشی از حملات هوایی طیاره های بی پیلوت امریکا از ۲۰۰ نفر تا بیشتر از هزار نفر می باشد.

اما در گزارش قصر سفید آمده است که ارقام رسمی تلفات به دلیلی پایین تر است چون این ارقام به اساس معلومات حساس استخباراتی و با استفاده از روش های تهیه شده است که نهاد های غیر دولتی به آن دسترسی ندارند.

بر اساس این گزارش از ۲۰ جنوری سال ۲۰۰۹ تا ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی، مجموع حملات طیاره های بدون سرنشین امریکایی در خارج از امریکا ۴۷۳ مورد بوده، که در جریان آن بین ۲۳۷۲ تا ۲۵۸۱ دهشت افگن و جنگجو کشته شده است.

فرمان اجرایی

همزمان با انتشار این گزارش، بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده فرمان اجرایی را روز جمعه امضا کرد که در آن به همه ادارات حکومت فدرال آن کشور دستور داده شده تا در جهت کاهش تلفات غیر نظامیان در عملیات های نظامی با هم کار کنند. در فرمان اجرایی آقای اوباما آمده است که حکومت امریکا باید با ترویج بهترین روش ها از وقوع تلفات غیر نظامیان جلوگیری کند و با آموختن تجربه از عملیات های گذشته در جهت حفاظت از غیر نظامیان تلاش نماید.

در این فرمان جدید، علاوه بر تشریح اهداف حملات طیاره های بدون سرنشین نیروهای نظامی و امنیتی امریکا در خارج از کشور، بر مطابقت اینگونه عملیات با قوانین جاری، قانون اساسی و ارزش های ایالات متحده – به ویژه بر لزوم کاهش شمار تلفات غیرنظامیان در هرگونه حمله نظامی از جمله حملات طیاره های بدون سرنشین، تاکید شده است.

انتقاد نهاد های بشری

طیاره های بدون سرنشین یکی از ابزارهای عمده استراتژی حکومت باراک اوباما در مبارزه با دهشت افگنی در خارج از امریکا بوده است، اما معیارها و تدابیر در نظر گرفته شده برای حفظ جان غیرنظامیان در اینگونه عملیات ها، مورد انتقاد برخی گروه ها قرار گرفته است.

گروه های مدافع حقوق بشر در سال های اخیر واشنگتن را متهم کرده اند که در ارائه اطلاعات و آمار مربوط به قربانیان غیرنظامی عملیات طیاره های بدون سرنشین در خارج از کشور "شفافیت" به خرج نداده و آن را کمتر از آنچه واقعیت دارد نشان داده است.

به عنوان نمونه، خبرگزاری اسوشیتدپرس به اداره نشراتی تحقیقی که در لندن مستقر است اشاره کرده و نوشته بر اساس برآورد این مرکز، آمار کشته شده ها در پاکستان، یمن و سومالیا از سال ۲۰۰۲ میلادی به این طرف، بین ۴۹۲ تا ۱۱۰۰ نفر بوده است.

دیده بان حقوق بشر با انتقاد از این گزارش گفت که ایالات متحده در تشریح این که کدام افراد را به کدام دلیل هدف قرار میدهد، ناکام بوده و ثابت ساختن آماری را که داده است نا ممکن ساخته است.

لورا پتر، یکی از اعضای ارشد شورای امنیت ملی ایالات متحده در دیده بان حقوق بشر گفت تا زمانی که امریکا جزئیات هر حمله را فراهم نکند تعین این که به چه تعداد افراد غیر نظامی در این حملات کشته شده است، امکان پذیر نیست، و یا این که آیا ایالات متحده این حملات را مطابق به مشی ها و قوانین بین المللی انجام داده است، روشن نخواهد شد.

ارتقای معیار ها

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید روز جمعه، با بیان این که تا چند سال قبل حتی به وجود این عملیات اشاره نمی شد، گفت ارائه اطلاعات و تصمیم گیری درباره تدابیر لازم برای ارتقای معیار های عملیات و استفاده مناسب تر از این ابزار، نشانه شفافیت حکومت است.

در ارتباط به این که چرا تلفات غیرنظامیان در حملات طیاره های بدون سرنشین در افغانستان، عراق و سوریه در این گزارش گنجانیده نشده است گفت: "عملیات های که توسط اردوی ایالات متحده صورت می گیرد میکانیزم ویژه برای گزارش دهی در مورد تلفات دارد، حتی اگر تلفات شامل غیر نظامیان هم باشد. و شفافیت در این مکانیزم گنجانیده شده است."

سخنگوی قصر سفید گفت در فرمان اجرایی رئیس جمهور بیشتر روی میکانیزم عملیات های که توسط ادارات استخبارات انجام میشود، تاکید شده است.

بیت‌ اﻟله محسود از رهبران طالبان پاکستانی در سال ۲۰۰۹، حسین یمنی یکی از قوماندان های القاعده در سال ۲۰۱۰، ابو یحیی اللیبی از فرماندهان القاعده در سال ۲۰۱۲، حکیم اﻟله محسود از رهبران طالبان پاکستانی در سال ۲۰۱۳، آدم غدن از اعضای ارشد القاعده در سال ۲۰۱۵، از جمله افرادی بودند که در حملات طیاره های بدون سرنشین امریکا کشته شدند.

بسیاری از فرماندهان و اعضای کلیدی گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، از جمله محمد اموازی (جان جهادی) معروف به جلاد داعش که در تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط آن گروه افراطی اقدام به گردن زدن برخی گروگان های غربی – از جمله امریکایی – کرده بود، در سال ۲۰۱۵ هدف حملات طیاره های بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته و کشته شدند.

XS
SM
MD
LG